Przedmiotowe zasady oceniania oraz wymagania edukacyjne.
Podstawą klasyfikacji ucznia jest jego obecność na lekcjach przedmiotu nie mniejsza niż 50% oraz uzupełniony zeszyt przedmiotowy ( oprócz szczególnie uzasadnionych przypadków)
- Uczeń otrzymuje oceny cząstkowe za odpowiedzi ustne, kartkówki, sprawdziany, prace domowe, aktywny udział w lekcji, zadania dodatkowe oraz próbne egzaminy zawodowe. Stanowią one składową oceny semestralnej i końcoworocznej (przy czym najważniejsze są oceny za sprawdziany, prace klasowe, kartkówki, próbne egzaminy zawodowe i odpowiedzi ustne).
- Nauczyciel ma prawo w każdej chwili w czasie zajęć odpytać ucznia z bieżącego materiału, który obejmuje trzy jednostki lekcyjne.
- Kartkówki sprawdzające bieżącą wiedzę ucznia są niezapowiedziane i obejmują trzy ostatnie tematy lekcji
- Kartkówek nie poprawiamy. Ocenę niedostateczną z kartkówki uczeń poprawia kolejnym napisanym zapowiedzianym sprawdzianem który zawierać będzie między innymi wybrane wiadomości kartkówki.
- Ocena niedostateczna ze sprawdzianu świadczy o nieopanowaniu przez ucznia dotychczasowego materiału.
- Uczeń w terminie powinien pisać zapowiedziane sprawdziany. Zaliczenie zaległego sprawdzianu powinno nastąpić na następnej z kolei lekcji jednak w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty pisania go przez klasę.
- W razie choroby dłuższej niż 14 dni to uczeń z nauczycielem uzgadnia termin zaliczenia zaległego sprawdzianu, jednak w terminie nie dłuższym niż miesiąc od daty pisania go przez klasę.
- Brak zaliczenia przez ucznia sprawdzianu w terminie j.w świadczy o nieopanowaniu przez niego danego materiału, co równa się ocenie niedostatecznej.
- Sprawdziany pisane w drugim terminie oceniane są jedną ocenę niżej. Ocena nie będzie obniżona jeżeli uczeń był nieobecny ponad 14 dni, które są usprawiedliwione przez lekarza.
- Uczniowie będą otrzymywali także prace domowe, które będą oceniane. W przypadku, gdy nauczyciel stwierdzi, że uczeń wykonał pracę niesamodzielnie, otrzymuje on ocenę niedostateczną.
- Uczeń poprawia jedynie ocenę niedostateczną, którą można poprawiać tylko raz.
- W przypadku, gdy uczeń zostanie przyłapany na oszukiwaniu (ściąganie), otrzymuje ocenę niedostateczną.
- „Szczęśliwy numerek” zobowiązany jest do pisania wszystkich zapowiedzianych sprawdzianów, testów.
- Uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w semestrze, które musi zgłosić bezpośrednio przed rozpoczęciem zajęć (zanim nauczyciel zacznie pytać lub sprawdzać zadanie domowe).
- Jakiekolwiek korzystanie z telefonu komórkowego na lekcji bez zgody nauczyciela równa się ocenie niedostatecznej
Uszczegółowione efekty kształcenia po zrealizowaniu których uczeń potrafi :
- określić program danego roku szkolnego oraz obowiązujące zasady oceniania
- określić powiązania przedsiębiorstwa gastronomicznego z otoczeniem
- stosować określone zasady współpracy w danym otoczeniu jednostki gastronomicznej
- znać kolejne etapy rejestracji dowolnej firmy
- opracować procedurę postępowania przy założeniu własnej działalności w branży gastronomicznej
- wybrać właściwą formę organizacyjno prawną planowanej działalności
- znać i sporządzać dokumenty niezbędne do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności w gastronomii - sporządzić wniosek CEIDG
- ustalić formę opodatkowania własnej działalności
- wymienić rodzaje składek ubezpieczeń społecznych
- podać terminy składania deklaracji w ZUS
- rozróżnić i odpowiednio stosować rodzaje dokumentacji rachunkowej
- sporządzić dokumenty niezbędne do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności w gastronomii
- określić biznesplan i podać jego elementy
- zorganizować stanowisko pracy biurowej z zastosowaniem zasad ergonomii
- rozróżnić ogólne zasady formułowania i formatowania pism
- prawidłowo stosować zasady formułowania i formatowania pism
- dobrać urządzenia biurowe do wykonywania różnych prac
- obsłużyć biurowe urządzenia techniczne
- określić istotę, cel i zakres działań marketingowych
- rozróżnić elementy marketingu mix
- omówić cykl życia produktu
- wyjaśnić strategie cenowe
- negocjować ceny
- klasyfikować i omawiać kanały dystrybucji
- określić promocję i wyjaśnić jej funkcje
- rozróżnić instrumenty promocji
- stosować odpowiednie działania marketingowe przed uruchomieniem działalności gospodarczej
- dobrać działania marketingowe do prowadzonej działalności
- zidentyfikować składniki kosztów i przychodów w działalności gospodarczej
- rozróżniać rodzaje kalkulacji
- prawidłowo obliczać koszty jednostkowe
- stosować rachunek kalkulacyjny kosztów
- ustalać wynik jednostki gastronomiczne
Ocenianie:
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który zdobędzie wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania i wymagania w danej klasie. Zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi wykorzystać w sytuacjach nietypowych.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności. Potrafi samodzielnie, bezbłędnie wykonać uszczegółowione efekty kształcenia. Samodzielnie wykazuje się umiejętnością praktycznego posługiwania się wiadomościami według poznanych schematów lub podanych mu wzorów.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności, ale samodzielnie wykonuje typowe zadania. Poznane zagadnienia potrafi przedstawić w innej formie niż je zapamiętał. Potrafi je streścić, uczynić postawą prostego wnioskowania. Samodzielnie z niewielkimi błędami wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który w stopniu średnim opanował wiadomości i umiejętności. Potrafi jednak omówić zagadnienia ujęte w uszczegółowionych efektach kształcenia. Ocena ta oznacza gotowość ucznia do przypomnienia sobie definicji, praw, zasad działania zgodnie z uszczegółowionymi efektami kształcenia. Wiąże się to z elementarnym poziomem rozumienia tych wiadomości. Uczeń nie powinien ich mylić ani zniekształcać.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń. Który posiada braki w wiadomościach i umiejętnościach, ale braki te nie przeszkadzają mu w uzyskaniu podstawowej wiedzy z przedmiotu w ciągu dalszej nauki. Rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe teoretyczne i praktyczne zadania o niewielkim stopniu trudności.
- Ocenę niedostateczną Otrzymuje uczeń, który nie spełnia w/w wymagań. Braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwią mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu.
Sprawdziany, testy i kartkówki będą oceniane według skali ocen:
- 0% - 30% - niedostateczny
- 31% - 50% - dopuszczający
- 51% - 70% - dostateczny
- 71% - 90% - dobry
- 91% - 100% - bardzo dobry
Próbne egzaminy zawodowe praktyczne :
- 0% - 74% - niedostateczny
- 75% - 81% - dopuszczający
- 82% - 87% - dostateczny
- 88% - 93% - dobry
- 94% - 100% - bardzo dobry
Próbne egzaminy zawodowe teoretyczne :
- 0% - 49% - niedostateczny
- 50% - 60% - dopuszczający
- 61% - 70% - dostateczna
- 71% - 90% - dobry
- 91% - 100% - bardzo dobry
Uczeń ma prawo do
- uzyskania informacji o planowanym sprawdzianie lub teście co najmniej na tydzień przed jego terminem
- zgłoszenia nie przygotowania do lekcji bez podawania przyczyny raz w semestrze -uzyskania od nauczyciela wyjaśnienia w razie wątpliwości co do otrzymania danej oceny.
- poprawiania w terminie i na zasadach uzgodnionych z nauczycielem oceny niedostateczne otrzymane w wyniku sprawdzianów i testów
- zgłaszania własnych inicjatyw i wniosków co do metod i form pracy w celu uatrakcyjnienia zajęć i zwiększenia efektywności procesu nauczania.