- Podstawa programowa
Podstawa programowa dla zawodu elektryk
- Przedmioty objęte systemem oceniania
- Podstawy elektrotechniki i elektroniki
- Podstawy elektrotechniki
- Maszyny elektryczne
- Urządzenia elektryczne
- Instalacje elektryczne
- Technologia i rysunek techniczny
- Technologia i materiałoznawstwo elektryczne
- Pracownia pomiarów elektrycznych i elektronicznych
- Pracownia maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
III. Podręczniki i zbiory zadań
- Podstawy elektrotechniki i elektroniki oraz Podstawy elektrotechniki
- Artur Bielawski i Joanna Grygiel, Podstawy elektrotechniki w praktyce, WSiP, Warszawa 2017
- Stanisław Bolkowski, Elektrotechnika
- Aleksy Markiewicz, Zbiór zadań z elektrotechniki, WSiP, Warszawa 2018
- Maszyny elektryczne
- Artur Bielawski, Wacław Kuźma, Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych. Kwalifikacja EE.05. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2019
- Elżbieta Goźlińska, Maszyny Elektryczne, WSiP, Warszawa 2020
- Urządzenia elektryczne
- Artur Bielawski, Wacław Kuźma, Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych. Kwalifikacja EE.05. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2019
- Technologia i rysunek techniczny
- Artur Bielawski i Joanna Grygiel, Podstawy elektrotechniki w praktyce, WSiP, Warszawa 2017
- Technologia i materiałoznawstwo elektryczne
- Artur Bielawski i Joanna Grygiel, Podstawy elektrotechniki w praktyce, WSiP, Warszawa 2017
- Pracownia pomiarów elektrycznych i elektronicznych
- Marek Pilawski, Tomasz Winek, Pracownia elektryczna, WSiP, Warszawa 2020
- Pracownia maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych
- Artur Bielawski, Wacław Kuźma, Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych. Kwalifikacja EE.05. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2019
Przedmiotowe Zasady Oceniania uwzględniają główne ramy i systemy wartości określone Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania oraz obejmują wiadomości, umiejętności i postawy ucznia.
- określenie indywidualnych potrzeb (oczekiwań) i przyczyn trudności każdego ucznia. Rozpoznanie ucznia, rozmowy indywidualne, sprawdzenie stanu wiadomości i umiejętności mające na celu określenie poziomu wiedzy ucznia;
- b) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych zdolnościach ucznia;
- umożliwienie nauczycielowi doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianiu podlegają:
- wypowiedzi ustne – przynajmniej raz w semestrze, pod względem rzeczowości, stosowania języka przedmiotu, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi; przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu;
- sprawdziany pisemne – przeprowadzane po zakończeniu każdego działu (większej partii materiału), zapowiedziane tydzień wcześniej.
- kartkówki – obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiadane;
- prace domowe – przynajmniej jedną w ciągu semestru;
- aktywność na lekcji – uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, gdy zgromadzi trzy plusy, gdy uzyska ich mniej – w końcu semestru zostają one zamienione odpowiednio przy dwóch plusach na ocenę dobrą, przy jednym plusie na dostateczną. W przypadkach dużej aktywności na lekcji uczeń może otrzymać kilka plusów;
- zeszyt przedmiotowy – sprawdzany raz w semestrze;
- prace dodatkowe – schematy, plansze, referaty, inne.
- W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny wg kryteriów:
|
96% - 100% ocena celująca |
86% - 95% ocena bardzo dobra |
71% - 85% ocena dobra |
56% - 70% ocena dostateczna |
30% - 55% ocena dopuszczająca |
0% - 29% ocena niedostateczna |
- Ocenę śródroczną oraz roczną wystawia się na podstawie średniej ważonej, zachowując następującą skalę:
Ocena |
Średnia ważona |
|
Niedostateczny |
|
do 1,64 |
Dopuszczający |
1,65 |
- 2,64 |
Dostateczny |
2,65 |
- 3,64 |
Dobry |
3,65 |
- 4,64 |
Bardzo dobry |
4,65 |
– 5,00 |
Celujący |
5,01- 6,0 |
|
lub konkursy międzyszkolne + średnia 4,5
- Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.
- Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę ze sprawdzianów jeden raz, w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną.
- Uczeń ma obowiązek prowadzić systematycznie zeszyt do przedmiotu. Za brak zeszytu na lekcji nauczyciel może wstawić ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma obowiązek posiadać na każdej lekcji podręcznik do przedmiotu oraz zeszyt ćwiczeń (jeśli taki został obowiązkowo wprowadzony przez nauczyciela).
- Uczeń ma prawo zgłosić 1 nieprzygotowania do lekcji w semestrze, co zwalnia go z odpowiedzi ustnej lub kartkówki, ale nie zwalnia ze sprawdzianów pisemnych (które są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem).
- Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego nauczyciel dokonuje na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Pozostałe oceny są wspomagające.
- W przypadku oceny niedostatecznej za pierwszy semestr uczeń jest zobowiązany w terminie ustalonym z nauczycielem napisać sprawdzian poprawkowy, który obejmuje zakres materiału z pierwszego semestru. Maksymalny termin – szósty tydzień drugiego semestru.
- Jeśli uczeń nie poprawi oceny niedostatecznej za semestr pierwszy – nie może otrzymać oceny pozytywnej na koniec roku.
- Termin wystawienia ocen za pierwszy i drugi semestr jest jawny i znany uczniom, zgodnie z zasadami zawartymi w WZO ZS Nr2 w Chojnicach.
- Sposoby informowania uczniów. Na pierwszej godzinie lekcyjnej nauczyciel zapoznaje uczniów z PSO – gospodarz podpisuje w dzienniku deklarację oraz nauczyciel udostępnia wymagania na poszczególne oceny. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria.
- Sposoby informowania rodziców. Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu. O ocenach cząstkowych lub końcowych za pierwszy semestr informuje rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.
Cele edukacyjne:
- Nabycie umiejętności posługiwania się terminologią przedmiotową.
- Nabycie umiejętności w zawodzie mechanika pojazdów samochodowych.
- Poznanie znaczenia wiedzy z terminologii przedmiotów zawodowych mechanicznych.
- Nabycie umiejętności i nawyku postępowania zgodnie z zasadami dbałości o zdrowie własne i innych oraz ochronę środowiska.
Cele kształcenia:
- Kształcenie umiejętności myślenia prowadzącego do rozumienia przez ucznia poznawanej wiedzy jak i nabycie umiejętności posługiwania się nią.
- Ukazanie użyteczności wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów technicznych, technologicznych i ekonomicznych występujących w praktyce zawodowej.
- Zdobycie umiejętności i odpowiednich cech umożliwiających samodzielne wykonywanie zadań zawodowych w sytuacjach typowych i problemowych.
Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż proponowana:
- Frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie może być niższa niż 50%,
- Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach,
- Przystąpienie do wszystkich sprawdzianów, prac klasowych i prac pisemnych,
- Skorzystanie z wcześniejszych oferowanych przez nauczyciela form poprawy sprawdzianów, prac klasowych i prac pisemnych
- Uczeń ubiegający się o podwyższenie rocznej oceny proponowanej zgłasza nauczycielowi chęć podwyższenia rocznej oceny proponowanej w ciągu 7 dni od poinformowania uczniów o rocznych ocenach proponowanych. Informacja o rocznych ocenach proponowanych jest przekazywana uczniom poprzez wpis w e-dzienniku na miesiąc przed klasyfikacją roczną.
- Nauczyciel sprawdza spełnienie przez ucznia warunków ubiegania się o ocenę wyższą niż proponowana.
- W przypadku spełnienia tych warunków nauczyciel przedmiotu wyraża zgodę na przystąpienie do podwyższenia rocznej oceny proponowanej.
- W przypadku niespełnienia przez ucznia wszystkich warunków wymienionych powyżej, prośba ucznia zostaje odrzucona. Nauczyciel informuje ucznia ustnie o przyczynie jej odrzucenia.
- Uczeń spełniający warunki może uzyskać podwyższenie rocznej oceny proponowanej po zaliczeniu w formie pisemnej lub ustnej wskazanych przez nauczyciela partii materiału w uzgodnionym z nauczycielem terminie.
W przypadku oceny niedostatecznej uczeń może ją poprawiać ponownie w formie pisemnej na zajęciach lub konsultacjach. W przypadku ponownego niezaliczenia może zaliczać w formie ustnej lub pisemnej w czasie wolnym od zajęć po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem. Nieobecność na zajęciach jest traktowana jako wykorzystanie terminu z oceną niedostateczną.
Uczeń jest zobowiązany do posiadania na lekcji uzupełnionego zeszytu. Jego brak skutkuje oceną niedostateczną.
Celujący:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przedmiotów elektrycznych określone programem nauczania
- biegle posługuje się wiedzą do celów teoretycznych i praktycznych
- posiada umiejętność formułowania wniosków
Oprócz powyższych warunków uczeń może:
- samodzielnie rozwijać własne umiejętności
- rozwijać swoją wiedzę korzystając z dodatkowych źródeł wiedzy
- proponować nietypowe rozwiązania
- brać czynny udział w konkursach i olimpiadach
Bardzo dobry:
- opanował w stopniu bardzo dobrym wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania
- rozwiązuje zadania obliczeniowe określone programem nauczania
- samodzielnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
- umie samodzielnie wyciągać wnioski z zajęć
- sprawnie posługuje się językiem technicznym
- wykazuje aktywność na zajęciach lekcyjnych
Dobry:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania zadań
- samodzielnie rozwiązuje zadania objęte programem nauczania
- potrafi poprawnie zastosować prawa i definicje zjawisk objętych programem nauczania
- jest aktywny na zajęciach lekcyjnych
Dostateczny:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania
- poprawnie rozwiązuje typowe zadania objęte programem nauczania przy częściowej pomocy nauczyciela
- potrafi samodzielnie korzystać ze źródeł informacji
- odrabia zadania domowe
- poprawnie prowadzi zeszyt przedmiotowy
- wykazuje zainteresowanie tematyką lekcji
Dopuszczający:
- opanował w minimalnym stopniu wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, a opanowane wiadomości nie wykluczają ucznia od możliwości dalszego kształcenia
- przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania praw i zależności objętych programem nauczania
- przy pomocy nauczyciela potrafi dokonać podstawowych obliczeń
- posiadana wiedza jest nieuporządkowana i chaotyczna
Niedostateczny:
- nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
- nie potrafi podać podstawowych praw objętych programem nauczania
- nie potrafi rozwiązywać najprostszych zadań
- nie potrafi napisać najprostszych wzorów określonych programem nauczania
- nie prowadzi zeszytu
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu
- nie odrabia zadań domowych
- opuszcza zajęcia z danego przedmiotu
W przypadku prac pisemnych punktowanych stosuje się następującą skalę:
- celujący 100-96% maksymalnej liczby punktów
- bardzo dobry 95-86% maksymalnej liczby punktów
- dobry 85-70% maksymalnej liczby punktów
- dostateczny 69-50% maksymalnej liczby punktów
- dopuszczający 49-30% maksymalnej liczby punktów
- niedostateczny 29-0% maksymalnej liczby punktów