I. OGÓLNE KRYTERIA OCEN Z FIZYKI
Ocena celująca
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskuje 100% na sprawdzianach i:
- potrafi twórczo rozwijać własne uzdolnienia i zainteresowania w zakresie fizyki;
- pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe problemy i zadania;
Ocena bardzo dobra
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości
przewidziany w podstawie programowej nauczania oraz potrafi:
- samodzielnie rozwiązywać zadania i problemy fizyczne;
- wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania
w zadaniach; - stosować poprawną terminologię fizyczną;
- samodzielnie zdobywać wiedzę;
- przeprowadzać doświadczenia i rozumowania dedukcyjne
Ocena dobra
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane
podstawą programową oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi:
samodzielnie rozwiązać typowe zadania i problemy fizyczne;
- wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych pojęć i twierdzeń oraz algorytmów;
- posługiwać się językiem fizycznym, który może zawierać jedynie nieliczne błędy
i potknięcia; - przeprowadzić proste doświadczenia i rozumowania dedukcyjne.
Ocena dostateczna
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane podstawą programową, co pozwala mu na:
- wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i definicji;
- stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w rozwiązywaniu typowych zadań;
Ocena dopuszczająca
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że potrafi:
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonywać zadania o niewielkim
stopniu trudności; - wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć oraz definicji;
Ocena niedostateczna
Ocenę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności
wynikających z programu nauczania oraz:
- nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć i definicji;
- nie potrafi (nawet z pomocą nauczyciela, który miedzy innymi zadaje pytania
pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń zadań; - nie wykazuje chęci współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej
wiedzy i umiejętności.
II. KONTRAKT MIEDZY UCZNIEM A NAUCZYCIELEM FIZYKI
- Zajęcia z fizyki odbywają się w wymiarze zgodnym z ramowym planem nauczania.
- Warunkiem klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej jest uczestnictwo w co najmniej 50% zajęć z fizyki .
- Każda ocena wystawiana przez nauczyciela jest jawna i uzasadniona.
- Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia.
- Sprawdziany i testy nauczyciel zapowiada z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i wpisuje termin do dziennika. Do sprawdzianu podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości.
- Wszystkie formy pisemne zapowiedziane przez nauczyciela są obowiązkowe co oznacza, że uczeń musi posiadać ocenę.
- Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu (lub innej formy pisemnej wcześniej zapowiedzianej ) w wyznaczonym terminie do dziennika ma wpisane- jako informację o nieobecności (nie jest to ocena). W momencie napisania zaległej formy – zostaje zastąpione oceną.
- Nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia, w dowolnym terminie, napisanie sprawdzianu (jak i wszystkich zapowiedzianych form pisemnych) jeżeli ten nie pisał go w wyznaczonym terminie i nie stawił się na wyznaczony termin poprawkowy.
- Poprawa sprawdzianu jest jednorazowa i odbywa się w ciągu 2 tygodni od dnia poinformowania o ocenach. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela i jest jeden dla całej klasy. Ocena z poprawy wpisana zostaje do dziennika obok oceny ze Przy wystawianiu oceny śródrocznej/ rocznej pod uwagę jest brana wyższa z ocen (sprawdzian/poprawa). W przypadku, gdy oceny są takie same, brana pod uwagę jest tylko jedna z nich.
- Uczeń, który nie przystąpił do poprawy sprawdzianu, w ustalonym terminie, i nie przedstawił ważnego udokumentowanego usprawiedliwienia traci prawo do jego
- W sytuacji nieobecności usprawiedliwionej ucznia (choroba udokumentowana na podstawie zwolnienia lekarskiego, zawody, kursy) może on skorzystać z prawa ustalenia indywidualnego terminu poprawy.
- Kartkówki (10 – 20 min.) nie muszą być zapowiadane i nie podlegają poprawie.
- Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel omawia w klasie przy ich oddawaniu i daje do wglądu w terminie do 2 tygodni od przeprowadzonego sprawdzianu pisemnego.
- Uczeń, który podczas prac pisemnych korzysta ze źródeł niedozwolonych, lub z pomocy innych uczniów, otrzymuje ocenę niedostateczną i traci możliwość poprawy tej pracy.
- Na trzy tygodnie przed końcoworoczną radą klasyfikacyjną istnieje możliwość poprawy jednej formy pisemnej, wskazanej przez nauczyciela, ale nie później niż tydzień przed klasyfikacją.
- Uczeń ma prawo do:
a) zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji bez podania przyczyny raz w ciągu półrocza (nie dotyczy zapowiadanych lekcji powtórzeniowych ustnych i pisemnych); zgłoszenie nieprzygotowania zwalnia ucznia z odpowiedzi ustnej, ale nie zwalnia z udziału w lekcji bieżącej; przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji;
b) zgłoszenia nieprzygotowania bez adnotacji w dzienniku na najbliższej lekcji po chorobie trwającej co najmniej tydzień; - Po wykorzystaniu limitu określonego w punkcie 16a uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego na każdą lekcję.
- Każdy uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego zawierającego wszystkie treści przekazane na zajęciach.
- Na lekcjach nie wolno używać telefonów komórkowych (również kalkulatora w telefonie) – telefon powinien być schowany i wyłączony/wyciszony.
- Uczeń jest zobowiązany do dyscypliny na lekcjach:
- przychodzi punktualnie na zajęcia, w przypadku spóźnienia niezwłocznie zajmuje miejsce i nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć (za spóźnienia tłumaczy się po lekcji). Nauczyciel zaznacza spóźnienie w dzienniku tylko na pierwszej godzinie lekcyjnej jeżeli nie przekroczy ono 15 minut;
- nie żuje gumy, nie je, nie pije na lekcjach;
- zajmuje się tylko danym przedmiotem, robi notatki z lekcji;
- nie przeszkadza innym w trakcie zajęć.
- Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, wkład pracy i zaangażowanie oraz orzeczenia i opinie z poradni.
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WRAZ Z PRZYPORZĄDKOWANYMI WAGAMI
Forma aktywności Waga
Sprawdzian 3
Testy diagnostyczne 2
Kartkówki 2
Zadania domowe, prace długoterminowe 1
Odpowiedzi ustne 1
Aktywność 1
IV. KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM SPRAWDZANIA WIADOMOŚCI
I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ OBSZARÓW AKTYWNOŚCI UCZNIA
Na lekcjach fizyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- Rozumienie wielkości fizycznych i znajomość ich definicji oraz jednostek,
- Znajomość i stosowanie poznanych definicji.
- Prowadzenie rozumowań.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
- Posługiwanie się symboliką i językiem fizyki.
- Analizowanie wykresów zależności fizycznych.
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu zadań i problemów fizycznych.
- Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
- Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
- Sprawdzian pisemny
- Sprawdzian pisemny planuje się po zakończeniu każdego działu lub w jego trakcie, jeżeli obejmuje on dużą partię materiału.
- Sprawdzian pisemny poprzedzony jest lekcją powtórzeniową z przypomnieniem wymagań programowych obowiązujących na sprawdzianie.
- Każdy sprawdzian pisemny może składać się z zadań zamkniętych, otwartych oraz z zadania dodatkowego na ocenę celującą.
- Każdy sprawdzian pisemny zawiera zadania z różnych poziomów wymagań.
- Przy ocenianiu sprawdzianu pisemnego stosuje się kryterium punktowe przeliczając na ocenę szkolną według poniższej tabeli:
Procent, maksymalna ilość punktów Ocena
0 – 30 % Niedostateczny
31 – 49 % Dopuszczający
50 – 70 % Dostateczny
71 – 89 % Dobry
90 – 100 % Bardzo dobry
100% + zadanie dodatkowe Celujący
- Każdy sprawdzian pisemny jest oceniany w ciągu 2 tygodni (z wyłączeniem dłuższej przerwy w roku szkolnym np. ferie, święta).
- Zadania ze sprawdzianu pisemnego są omawiane przez nauczyciela na lekcji.
- Uczeń i jego rodzice (opiekun prawny) mają prawo wglądu do prac na terenie szkoły, które są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
- Uczeń w trakcie sprawdzianu może korzystać z kalkulatora prostego.
- Kartkówki
- Mają na celu szybkie sprawdzenie wiadomości zarówno teoretycznych, jak i praktycznych oraz kontrolę samodzielności wykonywania prac domowych.
- Obejmują: maksymalnie trzy jednostki tematyczne, materiał będący tematem pracy domowej, materiał będący tematem lekcji bieżącej (uczeń zasadniczej szkoły zawodowej może korzystać z własnych notatek sporządzonych na lekcji).
- Oceniane są według tabeli zamieszczonej w punkcie dotyczącym sprawdzianów pisemnych z wyłączeniem oceny celującej.
- Odpowiedzi ustne
- Zakres odpowiedzi obejmuje wiadomości i umiejętności z danego działu.
- Ocena z odpowiedzi ustnej nie podlega poprawie.
- Pytania, na które udzielana jest odpowiedź powinny obejmować różne poziomy wymagań.
- Ocena z odpowiedzi jest jawna i uzasadniona przez nauczyciela na bieżąco.
- Praca domowa
- Praca domowa podlega ocenie, brak pracy domowej skutkuje oceną niedostateczną.
- Ocena z pracy domowej nie podlega poprawie.
- Oceniana jest zawartość rzeczowa, poprawność rozwiązania, nieszablonowy sposób rozwiązywania.
- Uczeń nie otrzymuje oceny niedostatecznej za błędne rozwiązanie pracy domowej.
- Brak zeszytu przedmiotowego traktowany jest jako nieprzygotowanie do lekcji.
- Aktywność na lekcji
- Aktywność oceniana jest plusami i minusami, ocena wystawiana jest po uzbieraniu pięciu znaków.
- Uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobry za aktywne uczestniczenie w lekcji oraz za przedstawienie ciekawego rozwiązania zadania lub problemu fizycznego.
- Brak pracy na lekcji - mimo kontroli i zwracania uwagi, uczeń nie wykonał żadnego ćwiczenia w czasie lekcji – ocena niedostateczna.
- Prace długoterminowe ( projekty ), prace dodatkowe
- Przez prace długoterminowe rozumie się prace wykonywane po zajęciach lekcyjnych, często wykraczające poza zakres treści programowych.
- Wspólnie z uczniami ustalane są: obszar zagadnień, terminy realizacji oraz kryteria oceniania.
- Ocenie podlegają: współpraca w grupie i wkład pracy poszczególnych członków grupy (w przypadku prac grupowych); wykorzystanie źródeł informacji; trafność doboru treści; estetyka wykonania; sposób prezentacji; wywiązanie się z ustalonych terminów.
- Udział w konkursach
- Udział konkursach jest nieobowiązkowy i dobrowolny.
- Uczniowie biorący udział w konkursach wieloetapowych za zakwalifikowanie się do kolejnego etapu otrzymują ocenę z wagą 1:
I etap – bardzo dobry
• kolejne etapu – celujący - Uczniowie biorący udział w konkursach jednoetapowych za odpowiednią liczbę punktów ustaloną przez nauczyciela otrzymują ocenę bardzo dobrą z wagą 1.
V. KRYTERIA WYSTAWIANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ.
1. Nauczyciel zobowiązany jest miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady
Pedagogicznej do:
- pisemnego poinformowania wychowawców klas o przewidywanych śródrocznych lub końcowych ocenach klasyfikacyjnych (wpisanie propozycji ocen do dziennika)
- ustnego poinformowania uczniów o przewidywanych dla nich śródrocznych lub
końcowych ocenach klasyfikacyjnych oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej lub końcowej oceny klasyfikacyjnej;
2. Ocena śródroczna wystawiana jest na podstawie średniej ważonej z dziennika
elektronicznego, której przyporządkowana jest ocena szkolna średnia
- Ocena poniżej 1,75 Niedostateczny
- od 1,75 do 2,74 Dopuszczający
- od 2,75 do 3,74 Dostateczny
- od 3,75 do 4,74 Dobry
- od 4,75 do 5,74 Bardzo dobry
- od 5,75 Celujący
3. Ocena końcoworoczna zostaje wystawiona jako średnia arytmetyczna ze średnich ważonych uzyskanych przez ucznia na pierwszy i drugi semestr i przeliczona według
poniższej tabeli
średnia Ocena
- poniżej 1,60 Niedostateczny
- od 1,60 do 2,59 Dopuszczający
- od 2,60 do 3,59 Dostateczny
- od 3,60 do 4,59 Dobry
- od 4,60 do 5,59 Bardzo dobry
- od 5,60 Celujący
4. Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej nauczyciel bierze także pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności, rozwój ucznia, wkład pracy w stosunku do zdolności.
5. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną, ma obowiązek w przeciągu 14 dni zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu uzupełnienia braków w wiadomościach i umiejętnościach i sposobu wykazania się uzupełnioną wiedzą.
6. Niezaliczenie I półrocza może być podstawą do otrzymania niedostatecznej oceny rocznej.
7. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku szkolnego jest zobowiązany do odebrania od nauczyciela zagadnień do egzaminu poprawkowego w ciągu 7 dni od daty konferencji klasyfikacyjnej.
VI. FORMY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI ZWROTNEJ.
Na początku roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania (zapis w dzienniku lekcyjnym) oraz poprzez uczniów informuje rodziców
(opiekunów prawnych) o wymaganych kryteriach oceniania (PO). Oceny cząstkowe są jawne dla ucznia i rodzica (prawnego opiekuna) w dzienniku elektronicznym. Nauczyciel kontaktuje się z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub za pośrednictwem wychowawcy. Rodzic (prawny opiekun) podczas wywiadówek lub indywidualnych konsultacji ma możliwość uzyskać informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępach w nauce dziecka, o trudnościach i uzdolnieniach oraz wskazówki do pracy z uczniem.
VII. DOSTOSOWANIE PO Z FIZYKI DO MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI WYMAGANIAMI EDUKACYJNYMI.
- Uczniowie posiadający pisemna opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinię PPP o specyficznych
trudnościach w uczeniu się. - W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady wzmacniania poczucie własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i docenianie małych sukcesów. Obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej. Wszelkie sprawy nie ujęte w PO z fizyki rozstrzygane będą zgodnie ze Statutem Szkoły oraz nadrzędnymi aktami prawnymi.
Szczegółowe wymagania programowe na poszczególne oceny zawarte są w publikacji Przedmiotowy System Oceniania FIZYKA - poziom podstawowy wyd. Nowa Era