Obowiązuje w kl. I i II, nie obowiązuje kl. III
Obowiązujące od dnia 13.02.2023r - nie dotyczy klas kończących w branży fryzjer I st.
Nauczyciel: Anna Hope
- Informacje ogólne
- Podstawa programowa
Podstawa programowa dla zawodu fryzjer (symbol zawodu 514101)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych Na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
- Przedmioty zawodowe fryzjerskie objęte systemem oceniania w kl. I i II:
- Techniki fryzjerskie
- Podstawy fryzjerstwa
- BHP w salonie fryzjerskim
- Skala i formy oceniania
- Przedmiotem oceny są wiadomości i umiejętności zdobyte przez ucznia w wyniku procesu kształcenia.
Oceniając osiągnięcia uczniów, szczególna uwagę należy zwrócić na:
- wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcji,
- poprawność meryłoryczną udzielanych odpowiedzi,
- poprawne posługiwanie się fachową terminologią zawodową,
- wkład pracy ucznia i zaangażowanie w podejmowane działania,
- aktywność na zajęciach,
- samokształcenie - pracę wlasną,
- sprawność wykonania wskazanych i zadanych przez nauczyciela prac,
- współpracę w grupie,
- trafność koncepcji projektu,
- dobór materiałów Źródłowych,
- stopień realizacji zamierzonych celów,
- wykonanie pracy,
- prezentację uzyskanych wyników zadania, ćwiczenia, projektu.
- Sposoby sprawdzania osiągnie, ucznia:
- test, sprawdzian umiejętności i wiedzy (obejmuje treść maksymalnie jednego działu programu nauczania, termin i zakres problemowy materiału podaje nauczyciel Z tygodniowym wyprzedzeniem),
- kartkówka (obejmuje zakres treściowy od jednego do trzech zajęć edukacyjnych, może nic być zapowiedziana),
- ćwiczenia praktyczne,
- prace domowe,
- aktywność na lekcji,
- udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
- zadania dodatkowe,
- praca w grupie,
- projekty,
- Kryteria na poszczególne oceny
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- biegle posługuje się fachowi, terminologią zawodową,
- wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć z zakresu realizowanego programu nauczania,
- umiejętnie stosuje wiedzę z innych przedmiotów,
- precyzyjnie formułuje swoje wypowiedzi,
- umiejętnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania,
- samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe i wyciąga z nich wnioski,
- wykazuje szczególną aktywność na zajęciach,
- bierze udział w olimpiadach przedmiotowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym,
- wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć z zakresu realizowanego programu nauczania,
- sprawnie i umiejętnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
- bezbłędnie posługuje się terminologią zawodową,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski,
- jest aktywny na zajęciach,
- samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści nauczania,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
- stosuje podstawowe pojęcia zawodowe,
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania problemowe,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania,
- ma podstawowe pojęcia zawodowe,
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
- nie potrafi samodzielnie formułować wniosków.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- częściowo opanował podstawową wiedzę i umiejętności zawarte w programie nauczania, a jego braki nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
- zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
- przedstawia wiadomości w sposób nieuporządkowany,
- nie potrafi zastosować terminologii zawodowej,
- nie jest aktywny na zajęciach.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnia oczekiwań określonych w programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści,
- nie opanował podstawowych wiadomości zawartych w programie nauczania, nie potrafi rozwiązywać zadań nawet o niewielkim stopniu trudności,
- nie ma podstawowych pojęć zawodowych,
- nie jest aktywny na zajęciach,
- nie wykazuje chęci uzupełnienia braków,
- opuszcza zajęcia.
- Skala ocen
Przy wystawianiu ocen cząstkowych obowiązuje następująca skala ocen:
przedział procentowy ocena poniżej 40% 1 - niedostateczny 40% - 59% 2 - dopuszczający 60% - 74% 3 - dostateczny 75% - 89% 4 - dobry 90% - 99% 5 - bardzo dobry 100% 6 – celujący
- Wagi ocen
Wagi ocen dla poszczególnych metod i form oceniania:
Metoda i forma oceniania |
Waga |
Test, sprawdzian, projekty, konkursy |
3 |
Kartkówka |
2 |
Prace domowe |
1 |
Praca na lekcji |
2 |
Konkursy |
3 |
Aktywność |
1 |
Zadania praktyczne, ćwiczenia |
2 |
- Zasady sprawdzania, oceniania osiągnięć i postępów
- uczeń oceniany jest za swoje osiągnięcia w nauce (wiedza i umiejętności) oraz postawy (aktywność i kreatywność) - w przypadku stwierdzenie niesamodzielności pracy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną;
- zaplanowane przez nauczyciela formy sprawdzające są obowiązkowe. W przypadku nieobecności ucznia na którejkolwiek formie sprawdzającej uczeń ma obowiązek zaliczyć daną formę w terminie ustalonym przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nic zaliczy‚ danej formy w terminie wyznaczonym przez nauczyciela otrzymuje ocenę „niedostateczny";
- przed każdym sprawdzianem uczeń powinien być poinformowany o zakresie małeriału;
- uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodów usprawiedliwionych ma obowiązek przystąpić do sprawdzianu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły lub w terminie oryznaczonym przez nauczyciela. W przypadku nieobecności dłuższej niż 1 tydzień do sprawdzianu należy przystąpić w ciągu 2 tygodni. Zlekceważenie tego obowiązku lub nieusprawiedliwiona nieobecność na sprawdzianie upoważnia nauczyciela do wpisania oceny niedostatecznej do dziennika;
- Ocena otrzymana za poprawę pracy pisemnej jest wpisywana jako kolejna do dziennika, przy wystawianiu oceny śródrocznej lub końcowej brana jest pod uwagę średnia ważona obu ocen;
- Uczeń ma prawo przystąpić do sprawdzianu powtórnie (pisemnie lub ustnie) tylko raz w ciągu dwóch tygodni od daty zapoznania się z oceną (w terminie uzgodnionym z nauczycielem);
- sprawdzanie osiągnięć i postępów cechuje: obiektywizm, jawność, indywidualizacja, konsekwencja, systematyczność;
- każdy dział programowy kończy się pracą pisemną lub testem zapowiedzianym 7 dni przed terminem sprawdzianu;
- termin oddania sprawdzonych prac nie może być dłuższy niż 14 dni, w wyjątkach przypadkach termin może ulec wydłużeniu;
- uczeń ma prawo do oceny za dodatkowo i nadprogramowo wykonaną pracę;
- prowadzenie zeszytu jest obowiązkowe;
- uczeń dwa razy w ciągu semestru może zgłosić (na początku lekcji) brak przygotowania do lekcji (nie dotyczy zapowiedzianego sprawdzianu);
- oceny śródroczne i roczne są wystawiane z uwzględnieniem średniej ważonej ocen bieżących. Wystawiając ocenę śródroczną i roczną, nauczyciel przedmiotu może uwzględnić inne okoliczności przemawiające na korzyść ucznia;
- w przypadku oceny niedostatecznej na I semestr uczeń ma obowiązek wykazania się opanowaniem wiadomości i umiejętności z zakresu treści programowej I semestru w ciągu 30 dni od rozpoczęcia drugiego semestru w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
- na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego;
- nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie;
- uczeń na lekcji, tylko za zgodą nauczyciela, może korzystać z kalkulatora lub z telefonu komórkowego, jeśli jego użycie jest zgodne z tematem lekcji;
- w trakcie lekcji uczeń ma wyłączony bądź wyciszony telefon komórkowy, który jest schowany lub znajduje się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela, poza sytuacją korzystania z niego jako polecenie nauczyciela w celach pomocy naukowej;
- podczas zajęć uczeń ma obowiązek wykonywać polecenia nauczyciela i maksymalnie wykorzystywać czas lekcyjny.
Formy sprawdzania wiedzy
Przedmiotem oceny są:
- kontrolne prace pisemne
- sprawdziany i testy
- kartkówki (zapowiedziane i niezapowiedziane, obejmują zakres trzech ostatnich lekcji)
- zadania domowe
- zadania z ćwiczeń
- odpowiedzi ustne
- aktywność w czasie lekcji
- referaty tematyczne
- udział w olimpiadach i konkursach
III. Postanowienia końcowe
W przypadkach nieobjętych przedmiotowym systemem oceniania obowiązują regulacje zawarte w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
Przedmiotowe zasady oceniania podlegają nowelizacjom wynikającym ze zmian Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania.