- Przedmiotowy System Oceniania z Języka Polskiego jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz z postanowieniami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, stanowi jego uszczegółowienie i uzupełnienie o elementy specyficzne dla języka polskiego.
- Cele oceniania w ramach przedmiotu język polski:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- dostarczenie uczniom, rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie na lekcjach języka polskiego ma na celu określenie, w jakim stopniu uczeń/słuchacz:
- przyswoił określony zasób wiadomości programowych;
- zdobył umiejętność wykorzystania posiadanych wiadomości do analizowania i interpretowania tekstów kultury, tworzenia udanych tekstów własnych;
- jest obyty w kulturze i potrafi funkcjonalnie wykorzystać tę wiedzę;
- jest zaangażowany w proces nauczania;
- pracuje rzetelnie i systematycznie nad rozszerzaniem swoich wiadomości oraz doskonaleniem umiejętności.
- Przy wystawianiu ocen z prac pisemnych z języka polskiego ustala się następującą skalę: -
- 0-30% niedostateczny –
- 31-50% dopuszczający –
- 51-75 % dostateczny –
- 76-89% dobry –
- 90-99% bardzo dobry –
- 100% celujący.
- Ogólne zasady oceniania na zajęciach języka polskiego:
- Każdy uczeń zna kryteria oceniania.
- Prace klasowe , dłuższe sprawdziany, testy są obowiązkowe.
- Termin pracy klasowej oraz sprawdzianu jest zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Uczeń ma obowiązek być obecny na zapowiedzianej pracy klasowej.
Uczeń, który nie pisał pracy klasowej z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek zaliczyć ją w terminie dwóch tygodni od powrotu ze zwolnienia. Jeżeli uczeń nie wywiąże się z obowiązku, otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej nauczyciel sprawdza wiedzę i umiejętności ucznia w ustalonych przez siebie terminie i formie. - Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzanych prac.
- Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie obowiązują te same kryteria oceniania.
- Uczeń ma prawo raz w ciągu semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji (nie dotyczy to ustalonych wcześniej sprawdzianów, wypracować domowych, znajomości lektur).
- Uczniowie oszukujący, korzystający z niedozwolonych form pomocy w trakcie prac klasowych (np. korzystanie z telefonów komórkowych, ściąg, itp.) otrzymują ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.
- Treść zadania domowego ma być samodzielną, przemyślaną pracą. Jeśli praca jest niesamodzielna (np. jest pracą skopiowaną ze strony internetowej) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma prawo wglądu do ocenionych przez nauczyciela prac w czasie lekcji, na której sprawdzone prace są omawiane lub podczas konsultacji. Rodzice ucznia mogą obejrzeć sprawdzone prace dziecka tylko w obecności nauczyciela, który je sprawdzał. Prace nie są oddawane do domu.
- Uczeń zobowiązany jest do prowadzenia zeszytu przedmiotowego (sporządzania notatek z każdej lekcji) i udostępniania go nauczycielowi do wglądu.
- Stuprocentowa obecność na zajęciach języka polskiego w semestrze nagradzana jest oceną celującą
- Uczeń, którego nieobecność (usprawiedliwiona) w szkole przekroczyła ponad 3 dni, zwolniony jest z przygotowania do zajęć.
- Nie można poprawiać ocen na tydzień przed klasyfikacją.
- Brak notatek lub zeszytu przedmiotowego traktowany jest jako nieprzygotowanie do lekcji i skutkuje oceną niedostateczną.
- Uczeń, aby otrzymać pozytywną oceną śródroczną i końcową, musi zaliczyć pozytywnie wszystkie sprawdziany diagnozujące i ze znajomości treści lektur.
- Kryteria na określoną ocenę:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie zdobył podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;
- nie interesuje się przebiegiem zajęć;
- opuszcza prace klasowe;
- wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu – nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie posiada podręcznika, nie wykonuje zadań podczas lekcji i w domu;
- jego nieobecności na zajęciach lekcyjnych przekraczają 50%.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- podejmuje próbę rozmowy;
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, ale braki te przekreślają możliwości dalszego kształcenia;
- posługuje się nieskomplikowanym słownictwem;
- tworzy wypowiedź komunikatywną;
- stosuje się do zasad ortografii polskiej;
- tworzy notatkę z lekcji, pisma użytkowe;
- wykonuje zadania zgodnie z instrukcją;
- korzysta z księgozbioru szkolnego, ze słowników, leksykonów, encyklopedii.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- rozpoznaje specyfikę omawianych tekstów;
- odczytuje sens analizowanych utworów;
- rozpoznaje nadawcę i adresata utworu;
- czyta ze zrozumieniem;
- analizuje i interpretuje omawiane fragmenty utworów;
- szuka literatury przydatnej do omówienia różnych zagadnień;
- sporządza opis bibliograficzny książki;
- rozpoznaje: manipulację językową, funkcje tekstu, stylizację językową, błąd językowy;
- określa problematykę utworu;
- pisze zgodnie z zasadami ortografii polskiej;
- rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego;
- dostrzega w utworach wartości narodowe i uniwersalne;
- argumentuje własną wypowiedź, podając przykłady;
- wygłasza własny sąd na forum klasy;
- operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- wypowiada się w sposób logiczny i zrozumiały;
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury;
- sprawnie wykonuje powierzone zadania;
- wartościuje i ocenia postawy bohaterów oraz teksty kultury;
- aktywnie uczestniczy w dyskusji;
- argumentuje i wnioskuje w związku z omawianym problemem;
- kojarzy twórców literatury z właściwą epoką literacką;
- parce pisemne są poprawne pod względem składniowym, stylistycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, a swoja wiedzę jest w stanie właściwie wykorzystać;
- dostrzega i komentuje artystyczne środki wyrazu;
- przeprowadza interpretację porównawczą kilku utworów literackich;
- rozpoznaje aluzje literackie, motywy literackie;
- formułuje wypowiedź poprawną pod względem językowym, logicznym i kompozycyjnym;
- wykazuje postawę krytyczną wobec otaczającego świata, wygłasza własny sąd;
- recytuje lub wygłasza z pamięci fragmenty tekstów literackich.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- stosuje zasady poprawnego mówienia;
- stosuje w wypowiedzi ustnej odpowiednie środki językowe;
- potrafi stawiać tezy i bronić swojego stanowiska;
- aktywnie uczestniczy w dyskusji, argumentuje w swojej wypowiedzi;
- używa bogatego słownictwa;
- wykorzystuje konteksty kulturowe i historyczne;
- formułuje wypowiedź poprawną pod względem językowym, logicznym i kompozycyjnym;
- potrafi konstruować wypowiedź według własnego pomysłu kompozycyjnego.