- Zajęcia z matematyki odbywają się w wymiarze zgodnym z ramowym rozkładem nauczania.
- Warunkiem klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej jest uczestnictwo w co najmniej 50% zajęć z matematyki.
- Na lekcjach matematyki obowiązuje sześciostopniowa skala ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
- Ocena śródroczna wystawiana jest na podstawie wszystkich ocen, przy czym większe znaczenie przy ustalaniu tej oceny mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów i testów.
- Nauczyciel może podwyższyć uczniowi ocenę roczną w szczególnych sytuacjach, np.: za aktywny udział ucznia w konkursach matematycznych i osiągnięcia w tym zakresie.
- Każdy uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego zawierającego wszystkie treści przekazywane na zajęciach.
- Na lekcjach nie wolno używać telefonów komórkowych (również kalkulatora w telefonie). Telefon powinien być schowany i wyłączony (ewentualnie wyciszony).
- Prace klasowe, sprawdziany, testy nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem a ich termin wpisuje do dziennika.
- Wszystkie formy pisemne zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.
- Uczeń, który nie przystąpił do poprawy pracy klasowej (sprawdzianu, testu), w ustalonym terminie i nie przedstawił ważnego udokumentowanego usprawiedliwienia przystępuje do poprawy pracy klasowej (sprawdzianu, testu) w terminie narzuconym przez nauczyciela.
- Nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia, w dowolnym terminie, napisanie sprawdzianu, kartkówki oraz wszystkich wcześniej zaplanowanych form pisemnych jeżeli ten nie pisał go w wyznaczonym terminie i nie stawił się na wyznaczony termin poprawkowy).
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu w terminie do 15 dni roboczych od dnia napisania.
- Prac pisemnych nie wolno kserować i fotografować, gdyż są one dokumentem dotyczącym oceniania ucznia.
- W sytuacji nieobecności usprawiedliwionej ucznia (np.: choroba udokumentowana na podstawie zwolnienia lekarskiego, obóz sportowy, zawody) może on skorzystać z prawa do ustalenia indywidualnego terminu poprawy.
- Poprawa prac nie przysługuje uczniom, którzy zostali przyłapani na niesamodzielnej pracy (ściąganiu).
- Kartkówki obejmują, materiał z trzech ostatnich tematów lekcyjnych, nie muszą być one zapowiedziane i nie podlegają poprawie.
- Uczeń, który otrzymuje ocenę niedostateczną na koniec roku szkolnego jest zobowiązany do odebrania od nauczyciela zagadnień do egzaminu poprawkowego do końca czerwca.
- Uczeń jest zobowiązany do dyscypliny na lekcjach, a w szczególności:
- przychodzi punktualnie na zajęcia, w przypadku spóźnienia niezwłocznie zajmuje miejsce i nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć (ze spóźnienia tłumaczy się po lekcji); nauczyciel zaznacza spóźnienie w dzienniku jeżeli nie przekroczy ono 15 minut,
- nie żuje gumy, nie je, nie pije na lekcjach,
- robi notatki na lekcji,
- nie przeszkadza innym w trakcie lekcji.
II. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności
Weryfikacja zdobytej wiedzy i uzyskanych przez ucznia na lekcjach matematyki umiejętności może mieć następujące formy:
- prace klasowe, sprawdziany,
- testy diagnostyczne,
- kartkówki,
- zadania domowe,
- odpowiedzi ustne,
- praca na lekcji,
- aktywność,
- praca w grupach.
III. Kryteria oceny poszczególnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz obszarów aktywności ucznia
Odpowiedź ustna:
- wiadomości i umiejętności z zakresu danego działu,
- posługiwanie się językiem matematycznym,
- umiejętność wnioskowania, analizowania, uogólniania i uzasadniania.
Wypowiedzi na lekcji (aktywność)- nagradzana jest plusami lub oceną.
Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki
Nauczyciel ocenia sprawdziany, prace klasowe na podstawie opracowanej kartoteki, w której określa punktację za dane zadania.
Przyjmuje się przeliczenie procentowe na ocenę:
Ocena |
Próg procentowy |
niedostateczny |
0% – 29% |
dopuszczający |
30% – 49% |
dostateczny |
50% -74% |
dobry |
75% – 89% |
bardzo dobry |
90% – 99% |
celujący |
100% |
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną stopni cząstkowych. Decydujący wpływ na wystawienie wymienionych wyżej ocen mają stopnie uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów.
IV. Ogólne kryteria ocen z matematyki
Ocena celująca
Ocenę otrzymuje uczeń, który uzyskuje 100% na sprawdzianach i potrafi:
- samodzielnie rozwiązywać zadania;
- wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach;
- posługiwać się poprawnym językiem matematycznym;
- samodzielnie zdobywać wiedzę;
- przeprowadzać rozmaite rozumowania dedukcyjne.
Ocena bardzo dobra
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości przewidziany w podstawie programowej nauczania oraz potrafi:
- sprawnie rachować;
- samodzielnie rozwiązywać zadania;
- wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach;
- posługiwać się poprawnym językiem matematycznym;
- samodzielnie zdobywać wiedzę;
- przeprowadzać rozmaite rozumowania dedukcyjne.
Ocena dobra
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi:
- samodzielnie rozwiązać typowe zadania;
- wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych pojęć i twierdzeń oraz algorytmów;
- posługiwać się językiem matematycznym, który może zawierać jedynie nieliczne błędy i potknięcia;
- sprawnie rachować;
- przeprowadzić proste rozumowania dedukcyjne.
Ocena dostateczna
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej, co pozwala mu na:
- wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i algorytmów;
- stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w rozwiązywaniu typowych ćwiczeń i zadań;
- wykonywanie prostych obliczeń i przekształceń matematycznych.
Ocena dopuszczająca
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i elementarne umiejętności przewidziane w podstawie programowej w takim zakresie, że potrafi:
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonywać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności;
- wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć oraz algorytmów.
Ocena niedostateczna
Ocenę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej nauczania oraz:
- nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć, algorytmów i twierdzeń;
- popełnia rażące błędy w rachunkach;
- nie potrafi (nawet z pomocą nauczyciela, który miedzy innymi zadaje pytania pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń i zadań;
- nie wykazuje chęci współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności.
V. Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów)
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje rodziców (opiekunów prawnych) poprzez uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania (PZO z matematyki udostępnione zostaje na stronie internetowej szkoły).