I. Cele przedmiotowego oceniania z języków obcych
- Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
- Uświadomienie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie;
- Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.
- Śródroczne i roczne podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określanie na tej podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres (półrocze, rok szkolny, cykl kształcenia).
- Monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
II. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- doskonale opanował wiadomości i umiejętności wymagane podstawą programową na danym etapie kształcenia,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- samodzielnie zdobywa wiedzę, przetwarza wiadomości z różnorodnych źródeł, twórczo rozwija swoje uzdolnienia,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach pozaszkolnych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
- płynnie wypowiada się na każdy temat,
- wykorzystuje znajomość fonetyki w bardzo dobrym stopniu,
- używa bogatego słownictwa i idiomów,
- jego prace pisemne są całkowicie zgodne z tematem, logiczne zawierają różnorodne struktury gramatyczne.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w dużym zakresie opanował wiadomości określone programem nauczania w danej klasie,
- potrafi formułować krótkie i płynne wypowiedzi na określone tematy,
- wykazuje dobrą znajomość fonetyki,
- używa różnorodnego słownictwa,
- jego prace pisemne są poprawne, ale schematyczne, zawierają typowe struktury gramatyczne,
- zna zasady gramatyki i pisowni języka obcego i stosuje je w praktyce z niewielkimi błędami,
- rozumie ogólny sens oraz główne punkty wypowiedzi i dialogów rodowitych użytkowników języka obcego,
- na ogół jest przygotowany do zajęć.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Opanował materiał programowy w podstawowym zakresie, ze znacznymi lukami,
- Potrafi formułować krótkie i proste wypowiedzi na określone tematy,
- Ma problemy z poprawną fonetyką,
- Używa podstawowego prostego słownictwa,
- Jego wypowiedzi są schematyczne i zawierają większe błędy gramatyczne,
- Zna podstawowe zasady gramatyki i pisowni, ale nie potrafi zastosować ich w praktyce,
- Słabo rozumie sens wypowiedzi, których znaczenia domyśla się z kontekstu,
- Jest często nieprzygotowany do zajęć.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym,
- ma poważne trudności z formułowaniem krótkich i prostych wypowiedzi na określony temat,
- bardzo słabo zna zasady fonetyki,
- używa ubogiego słownictwa,
- jego wypowiedzi pisemne są w dużym stopniu niespójne, niekonsekwentne, zawierają dużo błędów gramatycznych i ortograficznych,
- bardzo słabo zna zasady gramatyki i pisowni, które potrafi zastosować przy pomocy nauczyciela,
- prawie w ogóle nie rozumie sensu wypowiedzi innych osób,
- jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnienia wymagań stawianych przez podstawę programową,
- nie potrafi sformułować krótkich wypowiedzi na określony temat,
- używa bardzo ubogiego słownictwa utrudniającego przekazywanie myśli,
- wypowiedzi pisemne są pozbawione spójności, logiki i zawierają rażące błędy gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu utrudniające komunikację,
- nie zna zasad gramatyki i pisowni,
- nie potrafi budować prostych zdań,
- nie rozumie wypowiedzi innych osób,
- jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć,
- nie posiada i nie prowadzi notatek, nie odrabia zadań domowych.
III. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
sprawdziany pisemne, (wypracowania na zadany temat, testy z przerobionego działu, kartkówki, dyktanda).
- sprawdzian „na starcie „ i ,,na koniec” i próbne egzaminy maturalne.
- odpowiedzi ustne.
- aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć.
- prace domowe (prace pisemne w zeszycie, ćwiczenia, projekty).
- czytanie i prezentacja multimedialna,
- inne formy aktywności np. udział w konkursach języka obcego
- zadania dodatkowe, nieobowiązkowe (np. praca na platformie językowej )
Narzędzia pomiaru i obserwacji osiągnięć są następujące:
- sprawdzian wiadomości (waga 3),
- wypowiedź ustna (waga 3),
- wypowiedź audio/video (waga 3),
- kartkówka ze słownictwa, gramatyki i rozumienia ze słuchu (waga 2),
- list formalny i prywatny (waga 2),
- praca domowa (waga 2);
- praca na lekcji (waga 1),
- referat (waga 1),
- aktywność na lekcji (waga 1)
- zadania dodatkowe ( waga 1)
IV Zasady przedmiotowego oceniania
- Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie wymagań z języka obcego oraz o sposobie i zasadach oceniania.
- Ocenie podlegają jedynie wiadomości i umiejętności ucznia.
- Sprawdziany pisemne są zapowiadane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.
- Kartkówki mogą obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie są zapowiadane. • W razie usprawiedliwionej nieobecności ucznia na sprawdzianie/kartkówce uczeń ma obowiązek przystąpić do sprawdzianu/kartkówki w terminie ustalonym przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie przystąpi do sprawdzianu/kartkówki w wyznaczonym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczniowie mają dwa tygodnie na poprawienie oceny niedostatecznej
- Nieusprawiedliwiona nieobecność ucznia na zapowiedzianym sprawdzianie wiadomości oznacza ocenę niedostateczną, którą może poprawić w terminie 2 tygodni po uzgodnieniu z nauczycielem
- Osoba, która w czasie pisania kartkówki, sprawdzianu lub innej pracy pisemnej zostanie przyłapana na zaglądaniu do kartki kolegi lub koleżanki lub korzystaniu z innych niedozwolonych form pomocy, otrzymuje
ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć jeden raz w półroczu jeżeli zajęcia odbywają się raz w tygodniu. W przypadku kiedy zajęcia odbywają się dwa lub więcej razy w tygodniu uczeń może zgłosić nieprzygotowanie dwa razy w półroczu. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie do zajęć ocenę niedostateczną.
- Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi brak przygotowania, który nastąpił z ważnych przyczyn, na przykład nieobecności w szkole powyżej dwóch tygodni.
- Aktywność na zajęciach nagradzana jest „plusami”. Za trzy zgromadzone „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na zajęciach rozumiemy: częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie zajęć, pracę w grupach.
- Uczeń, który nie uczestniczył w pisaniu pracy klasowej, sprawdzianu pisemnego bez względu na przyczyny nieobecności, ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzenia jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.
- Nieobecność ucznia na sprawdzianie bądź pracy klasowej oznacza się w odpowiedniej rubryce zapisem „nb.”.
- Jeżeli uczeń nie przystąpił do pracy klasowej lub sprawdzianu z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo zaliczyć ten materiał w terminie do dwóch tygodni, a z przyczyn nieusprawiedliwionych ma obowiązek w trybie natychmiastowym
- Zadania nieobowiązkowe ( dodatkowe ) wpływają na oceną pod warunkiem, że średnia z pozostałych ocen jest wyższa niż 1,55
Przy ustalaniu ocen bieżących, przyjmuje się następujące zasady:
Punkty uzyskane ze sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
- 0% - 29% niedostateczny
- 30% - 49% dopuszczający
- 50% - 69% dostateczny
- 70% - 89% dobry
- 90% - 100% bardzo dobry
- 100% + dodatkowe zadanie na ocenę celującą - celujący
V. Sposoby korygowania niepowodzeń ucznia
- Uczeń, który ma trudności w nauce ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela. W szkole prowadzone są zajęcia wyrównawcze i konsultacje dla uczniów.
- Uczeń ma możliwości jeden raz poprawienia każdej oceny bieżącej. Przy wystawianiu oceny klasyfikacyjnej pod uwagę brane są obie oceny.
- Uczeń może uzyskać ocenę roczną wyższą niż przewidywana, jeśli przystąpi do sprawdzianu wiadomości w terminie do dwóch tygodni od poinformowania go o przewidywanej ocenie. Sprawdzian wiadomości w tym przypadku obejmuje materiał przerobiony przez cały rok.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną za pierwsze półrocze zobowiązany jest uzupełnić braki w opanowaniu materiału oraz wykazać się nabytą wiedzą i umiejętnościami w sposób ustalony przez nauczyciela do końca marca.
- Uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma obowiązek ustalić z nauczycielem termin i sposób zaliczenia I półrocza.
- Uczeń może ubiegać się o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej na zasadach określonych w Regulaminie Wewnątrzszkolnego Oceniania w ZS nr 2 w Chojnicach.
- Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe odbywaj się według zasad określonych w rozporządzeniu MEN z 30 kwietnia 2007 z późniejszymi zmianami.
VI. Zachowanie się na lekcji
- Zajęcia lekcyjne rozpoczynają się i kończą o określonych godzinach.
- Wszelkie spóźnienia i nieobecności są odnotowywane w dzienniku
- Na zajęcia nie wchodzimy w okryciach wierzchnich ( kurtki, płaszcze)
- Osobą odpowiedzialną i kierującą tokiem lekcji jest nauczyciel i dlatego stosujemy się do poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia
- Obowiązkiem dyżurnego jest dbanie o tablicę w klasie
- Dbamy o miejsce pracy
- wszystkie zauważonych zniszczeniach, uszkodzeniach ławek, krzeseł informujemy nauczyciela prowadzącego zajęcia
- Po skończonych zajęciach zostawiamy porządek na swoim stanowisku
- Uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt przedmiotowy i podręcznik. Ich brak skutkuje wpisaniem nieprzygotowania do lekcji
- Zwracamy się do siebie z szacunkiem, odpowiednim językiem. Gdy jedna osoba mówi, pozostałe słuchają. Nie zagłuszamy się nawzajem.
- Podczas lekcji nie wolno korzystać z telefonów komórkowych lub urządzeń o podobnym charakterze – chyba, że za przyzwoleniem nauczyciela.