1. Podstawy programowej z wiedzy o społeczeństwie
Celem programu jest kształtowanie i wzmacnianie następujących postaw uczniów:
- obywatelskich, patriotycznych i społecznych
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
- przywiązania do historii i tradycji narodowej
- kształtowanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej
- rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających obcowanie z kulturą
- szacunku dla dziedzictwa narodowego i ogólnoświatowego
- ciekawości poznawczej, otwartości i tolerancji
- odpowiedzialności za własne wybory i decyzje
- poszanowania prawa i odmienności poglądów
- podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego
- wychowanie w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka
- współpracy w grupie, z uwzględnieniem podziału zadań oraz wartości
obowiązujących w życiu społecznym - odczuwanie więzi ze wspólnotą lokalną, narodową oraz unijną
- kształtowanie polskiej tożsamości kulturowej
- budzenie emocjonalnego stosunku do dziejów ojczystych
- poszanowania wspólnego dobra
- szacunku dla postaci i wydarzeń z przeszłości
- dokonywania mądrego wyboru
- poszanowania świąt narodowych i symboli państwowych
- przynależności regionalnej, narodowej i europejskiej
- szukania form współpracy i porozumienia z innymi
- otwartości na odmienne poglądy, obyczaje i różnorodność kulturową
- odpowiedzialności za ochronę, rozwój i przekazanie wartości dziedzictwa kulturowego
- poczucia przynależności do kraju, regionu i Europy
- tolerancji, przeciwstawiania się dyskryminacji i przeciwdziałania przestępczości
- wrażliwości społecznej, reagowania na krzywdę innych
- poczucia sprawiedliwości społecznej
- dostrzegania łamania praw człowieka
- rozwijania u uczniów szacunku dla wiedzy
- wyrabiania pasji poznawania świata
- budzenie poczucia więzi z „mała ojczyzną” i regionem
- rozwijanie nawyków gromadzenia i poszanowania pamiątek o przeszłości swojej rodziny, regionu, kraju
- wzbudzanie empatii do przeszłości i wiedzy z zakresu polityki, prawa i socjologii
- nabywanie nawyków systematycznego uczenia się
- rozwijanie szacunku dla wiedzy
- zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości
FORMY I METODY PRACY:
Metody: konwencjonalne i aktywizujące
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Ocenie podlegają wiedza i umiejętności z przewidywanych w programie nauczania działów.
ocena: dopuszczający
- wiedza: wiedza elementarna, całkowicie niezbędna do dalszego zdobywania wiedzy; uczeń nazywa, wylicza, wymienia, odtwarza z pamięci elementarne pojęcia, daty, fakty, definicje, prawa; rozróżnia jedne od drugich, ale nie zniekształca ich;
- umiejętności: uczeń umie wykonywać proste czynności operacyjne (bardzo łatwe ) pod kierunkiem nauczyciela, naśladuje wzory; nie wykazuje własnej inicjatywy w podejmowaniu działań.
ocena: dostateczny
- wiedza: uczeń wie i potrafi to, co na ocenę dopuszczającą oraz odtwarza wiadomości łatwe i średnio trudne w innej formie niż były podane (własnymi słowami); porządkuje je, próbuje formułować własne wnioski i spostrzeżenia ;posiada ubogi zasób słownictwa z określonego działu tematycznego
- umiejętności: uczeń umie wykonać działania praktyczne, uniwersalne w całości, bez koniecznego stałego obserwowania wzoru; wykonuje zadania z błędami, ale nie rażącymi, potrafi korygować działania i samodzielnie je ćwiczyć; potrafi rozpocząć działania, ale potrzebuje niewielkiego naprowadzenia i kierowania.
ocena: dobry
- wiedza: uczeń wie i potrafi to, co na ocenę dostateczną oraz ma opanowane treści umiarkowanie przystępne, dobrze orientuje się w podstawowych zagadnieniach, stosuje treści trudne w sytuacjach typowych; praktycznie i swobodnie posługuje się wiadomościami według uprzednio podanych wzorów i schematów;
- umiejętności: uczeń dokładnie wykonuje wyuczone działania praktyczne; wykazuje się już pewną samodzielnością przy wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu problemów z określonego działu tematycznego, wykazując aktywną postawę; wnioski nie mają szerszego uogólnienie, pełnej spoistości.
ocena: bardzo dobry
- wiedza: uczeń zna i potrafi to, co na ocenę dobrą oraz przyswaja wiadomości trudne do opanowania, wyspecjalizowane (teorie, hipotezy); wartościuje przedmioty, zjawiska według własnych kryteriów; poszerza wiedzę z różnych źródeł naukowych;
- umiejętności: uczeń wykonuje zadania złożone, twórczo naukowe; potrafi wybrać optymalne działanie, aby osiągnąć cel; nie zawodzi w trudnych sytuacjach, nowych i nieznanych dla niego wcześniej; swobodnie i poprawnie posługuje się słownictwem typowym dla określonego działu tematycznego; wykazuje się wiedzą i umiejętnościami dającymi możliwość dalszego kształcenia.
ocena :celujący
- wiedza i umiejętności ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu.
ZASADY OCENIANIA
- Każdy uczeń jest oceniany za swoje osiągnięcia- wiedzę, umiejętności oraz postawę np. aktywność czy kreatywność.
- .Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru co najmniej 3 oceny.
- Za różne formy aktywności na lekcjach stawiane będą plusy, Pięć plusów — bardzo dobry,
- Prowadzenie zeszytu jest obowiązkowe.
- Sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Jeżeli uczeń opuści test sprawdzający z przyczyn losowych, powinien go napisać w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Uczeń może poprawić sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac.
- Przy poprawieniu sprawdzianu i odbywaniu go w drugim terminie kryteria pozostają takie same.
- Krótkie sprawdziany teoretyczne mogą obejmować materiał z 3 ostatnich lekcji.
- Uczniowie nieobecni na krótkich sprawdzianach mogą być odpytani w ciągu tygodnia od momentu powrotu do szkoły.
- Uczniowie nieobecni na ostatnich np. jednej, dwóch lekcjach mają tydzień czasu na zaliczenie materiału z tych lekcji; w przypadku dłuższej nieobecności, nauczyciel uzgadnia indywidualnie z uczniem termin zaliczenia.
- Krótkie sprawdziany teoretyczne nie podlegają poprawie.
- Nie ma możliwości poprawienia ocen na tydzień przed klasyfikacją.
- Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany.
- Dla ucznia, o którym mowa w punkcie 14 może być przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny. Sprawę dopuszczenia do egzaminu regulują odrębne przepisy.
- Każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowych punktów (ocen) za zadania dodatkowe, wykraczające poza program.
- Uczeń ma prawo raz w semestrze zgłosić nie przygotowanie do lekcji (nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych, nie przygotowanie zgłasza się na początku lekcji).
- Stopień na koniec roku szkolnego ustala się na podstawie ocen uzyskanych z I i II semestru
- Ustalona przez nauczyciela końcowa (roczna) ocena niedostateczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Nauczyciel przekazuje informacje o ocenie:
uczniowi - jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy,
rodzicom – na ich prośbę, jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach. - Nie później niż na 4 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego ocenie.
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA
- Organizacja pracy.
- Stosowanie odpowiednich metod, sposobów wykonania zadań i osiągania przewidzianych rezultatów.
- Rozwiązywanie problemów
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
- Aktywność na lekcjach.
- Współpraca w grupie.
- Wkład pracy ucznia i zaangażowanie w podejmowane działania.
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Obowiązkowe
- Bieżąca kontrola wykonywania zadań, odpowiedź ustna (aktywność na lekcji, prezentacja, referat)
- Kartkówki (15 min.) z 3 ostatnich lekcji.
- Praca domowa (teoretyczna bądź praktyczna).
- Zadania dodatkowe (praktyczne na lekcji). 5. Sprawdziany pisemne po zakończeniu każdego działu.
Nieobowiązkowe
- Praca twórcza indywidualna i zespołowa w formie: o prezentacji multimedialnej, o dydaktycznych programów komputerowych, o wideoteki , o wykonanie schematu, modelu itp.
- zadania dodatkowe – opracowane metodą projektu.
CZĘSTOTLIWOŚĆ OCENIANIA
- Sprawdziany są zaplanowane w planie pracy nauczyciela.
- Sprawdziany zapowiedziane są uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Nauczyciel podaje uczniom cele, zakres materiału i kryteria ocen pracy.
- Prace domowe mogą być zadawane na każdej lekcji.
- Śródroczne i końcoworoczne prace klasowe są zapowiedziane z 2-tygodniowym wyprzedzeniem.
- Nauczyciel może żądać na każdej lekcji ustnej i praktycznej odpowiedzi ucznia.
- Sprawdziany ustalano są według zasad "jeden w ciągu dnia", "trzy w ciągu tygodnia".
ZASADY PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANÓW
Sprawdziany:
- mogą być poprzedzone syntezą materiału,
- muszą sprawdzać ćwiczone umiejętności,
- muszą być ocenione w ciągu dwóch tygodni,
- muszą mieć dostosowane do kryteriów oceniania
Ocenę z prac pisemnych ustala się w/g następującej skali:
100% + zadania dodatkowe
- celujący 100% - 90%
- bardzo dobry 89% - 75%
- dobry 74% - 55%
- dostateczny 54% - 40%
- dopuszczający poniżej 40% - niedostateczny
SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW O POSTĘPACH W NAUCE
- Ustne uzasadnienie każdej oceny ze wskazaniem drogi i sposobu poprawy wyników.
- Prezentacja prac ucznia na jego życzenie.
- Kontakty indywidualne z rodzicami.
- Wywiadówka.
DOSTOSOWANIE PZO DO MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW ZE SPECYFICZNYMI WYMAGANIAMI EDUKACYJNYMI
- Uczniowie posiadający opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej o specjalnych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
- W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcje zastosowane zostaną zasady wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i oceniania małych sukcesów.
- Formy i metody pracy z w/w uczniami będą dostosowane zgodnie ze wskazaniami PPP
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI I UCZNIAMI W CELU POPRAWY WYNIKÓW NAUCZANIA
Formy:
- pisemna informacja nauczyciela do rodziców o niepowodzeniach ucznia i drogach poprawy,
- pomoc koleżeńska
- indywidualna pomoc nauczyciela.
- pomoc psychologa lub pedagoga.
PRAWA I OBOWIĄZKI OCENIANYCH W PRZYPADKU USTALENIA STOPNIA Z NARUSZENIEM PRAWA.
Uczeń ma prawo:
- do znajomości kryteriów oceniania,
- do egzaminu sprawdzającego.
- otrzymania uzasadnieniu oceny,
Uczeń ma obowiązek:
- uzupełniania braków wiadomości i umiejętności wskazanych przez nauczyciela
- przestrzegać ustalonych reguł.
Prawa rodziców:
- do znajomości kryteriów i wymagań,
- do jawności oceny i jej umotywowania,
- do wglądu w prace swego dziecka.
- do znajomości form i częstotliwości sprawdzianów,
- oczekiwać od nauczyciela wskazówek, co do sposobów pomocy dziecku,
- znać drogi odwoławcze.
Prawa nauczyciela:
- oczekiwać od ucznia respektowania ustalonych reguł,
- współdziałania z rodzicami,
- oczekiwać pomocy od dyrektora, psychologa, pedagoga, rodziców.