CEL GŁÓWNY:
- wszechstronny rozwój fizyczny
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- harmonijny rozwój morfofunkcjonalny organizmu ucznia przez odpowiedni dobór środków stymulujących i korygujących rozwój i funkcjonowanie układu ruchowego sercowo-naczyniowego, oddechowego i nerwowego,
- osiągnięcie poziomu wiedzy i umiejętności umożliwiających dbanie o zdrowie,
- wszechstronny rozwój sprawności kondycyjno - koordynacyjnej,
- opanowanie wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę, podejmowanie działań na rzecz samodoskonalenia się,
- wyposażenie uczniów w zasób umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w różnych formach aktywności ruchowej, rekreacyjnej i sportowej,
- wyposażenie wychowanków w wiadomości dotyczące bezpiecznej organizacji zajęć ruchowych latem i zimą w różnych warunkach, indywidualnie i w grupie rówieśniczej,
- kształtowanie postaw osobowościowych.
CELE OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO:
- diagnoza rozwoju fizycznego ucznia - określenie indywidualnych potrzeb i trudności każdego ucznia,
- wdrażanie do samokontroli i samooceny,
- wspieranie - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego ucznia,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- bieżące informowanie uczniów i rodziców o aktywności, postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach,
- ewaluacja wybranego programu.
OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCY OCENIE
- POSTAWA:
- udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, strój, wysiłek wkładany w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym szkoły, higiena osobista),
- reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych,
- prozdrowotny styl życia.
- POSTĘP W ROZWOJU FIZYCZNYM
- progresja cech motorycznych, umiejetności technicznych i taktycznych
- umiejętność samooceny rozwoju fizycznego
- UMIEJĘTNOŚCI:
- Ruchowe
stopień opanowania umiejętności ruchowych (co potrafię, jak wykonuję) z zakresu wymagań programowych, - Organizacyjne
stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć rekreacyjno - sportowych
- Ruchowe
- WIADOMOŚCI:
- Wiedza i umiejętności jej praktycznego wykorzystania w zakresie:
- organizacji bezpieczeństwa i higieny zajęć ruchowych (samokontrola, asekuracja, pomoc),
- współpracy w czasie zajęć,
- samosterowania rozwojem,
- przepisów i terminologii poszczególnych dyscyplin sportu,
- psychofizycznej adaptacji organizmu do wysiłku,
- ochrony zdrowia,
- pierwszej pomocy
FORMY I METODY KONTROLI :
- obserwacja ucznia w trakcie zajęć (premiowanie aktywności),
- przygotowanie do lekcji-strój sportowy, współdziałanie w grupie, przygotowywanie dodatkowych ćwiczeń i materiałów, pomoc w rozkładaniu i sprzątaniu sprzętu sportowego.
- zadania kontrolno - oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania pozwalające określić stopień opanowania umiejętności ruchowych,
- testy standardowe pozwalające ustalić rozwój sprawności (biorąc pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia),
- testy i wypowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości
- (w zależności od potrzeb),
- aktywności w realizacji zadań prozdrowotnych
- udziału w konkursach sportowych.
KRYTERIA OCEN
- Postanowienia ogólne:
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Uczeń zobowiązany jest przynieść na każdą lekcję strój sportowy: obuwie, koszulkę, spodenki sportowe, dresy – dostosowany do pogody i specyfiki ćwiczeń. Zdejmuje biżuterię i zegarek.
- Przy ocenie z przedmiotu nauczyciel uwzględnia: czynne uczestnictwo w lekcji, sumienne i staranne wywiązywanie się z obowiązków wynikających z przedmiotu, zaangażowanie w przebieg lekcji, przygotowanie do zajęć, właściwy stosunek do przeciwnika i własnego ciała, opanowanie wiadomości i umiejętności przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami, dokonywanie samooceny i samokontroli własnej sprawności fizycznej, aktywności na lekcji, udział w konkursach sportowych szkolnych i pozaszkolnych oraz udział w zajęciach klubu sportowego.
- Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lekcyjnych z powodów zdrowotnych, bez zwolnienia lekarskiego, po okazaniu stroju sportowego raz w semestrze . Każde następne nieprzygotowanie daję ocenę niedostateczną.
- Postępy ucznia nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym, karcie ocen oraz w swoim zeszycie pomocniczym.
- Testy sprawności fizycznej, sprawdziany wiadomości i umiejętności ruchowych oraz odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Sprawdziany umiejętności ruchowych i wiadomości są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem wraz z zakresem materiału jaki będzie oceniany.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny niedostatecznej ze sprawdzianu umiejętności ruchowych i wiadomości w terminie do jednego tygodnia od dnia poinformowania o ocenie. Poprawioną ocenę odnotowujemy w dzienniku lekcyjnym obok oceny poprawionej, przy czym ta ostatnia jest brana pod uwagę przy wystawieniu oceny semestralnej i końcowej.
- Jeżeli uczeń nie uczestniczył w jednej z obowiązujących procedur oceniania (z powodu nieobecności bądź nie brania czynnego udziału w lekcji ), ma obowiązek poddania się tej formie w ciągu jednego tygodnia od dnia ustalonego przez nauczyciela. W tej sytuacji w dzienniku lekcyjnym w rubryce z ocenami wpisuje się ołówkiem „nieobecny” (nb). Jeżeli uczeń skorzystał z możliwości otrzymania oceny nauczyciel wymazuje zapis „nieobecny”, a wpisuje ocenę cząstkową, którą otrzymał uczeń z zaliczenia. Jeżeli uczeń nie skorzystał z możliwości otrzymania oceny nauczyciel wpisuje ocenę niedostateczną.
- O ocenach cząstkowych nauczyciel przedmiotu wychowanie fizyczne informuje rodziców poprzez wpisanie do tabeli ocen dwa razy w semestrze.
- Za dodatkowe przygotowanie się do zajęć, aktywność i zaangażowanie w przebieg lekcji uczeń otrzymuje ocenę za aktywność.
- Uczeń, jeżeli nie ma przeciwwskazań lekarskich powinien uczestniczyć we wszystkich formach zajęć na lekcji wychowania fizycznego.
- W przypadku zwolnienia całkowitego z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
- Rodzic może jednorazowo zwolnić ucznia z czynnego brania udziału w lekcji z powodu niedyspozycji zdrowotnej.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w całym roku szkolnym.
- O proponowanej ocenie semestralnej i rocznej rodzice (opiekunowie) i uczniowie są informowani przez wpis do dziennika i informację ustną ( ocena proponowana) na miesiąc przed radą klasyfikacyjną. W przypadku przewidywanej ocenie niedostatecznej na koniec semestru lub roku szkolnego rodzice są powiadamiani pisemnie przez wychowawcę klasy i nauczyciela na miesiąc przed terminem klasyfikacji.
- W przypadku opuszczenia przez ucznia 50% zajęć z przedmiotu wychowanie fizyczne nauczyciel w porozumieniu z wychowawcą i dyrekcją szkoły wyznacza uczniowi termin egzaminu kwalifikacyjnego.
- Ocenę celującą uzyskuje uczeń, który spełnia wymagania na co najmniej ocenę bardzo dobrą z wymienionych obszarów aktywności, uczestniczył w zawodach sportowych na etapie gminy, powiatu oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach sportowych organizowanych przez szkołę.
- Stosuje się wagi ocen: waga 3- aktywność na lekcji, reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych, waga 2- brak stroju sportowego, nieprzygotowanie do lekcji, waga 1- oceny bieżące (zaliczenia, sprawdziany, gry, itd.)
- Ocena za aktywność wystawiana jest przynajmniej dwa razy w semestrze.
III. WYMAGANIA PODSTAWOWE Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH WYCHOWANIE FIZYCZNE
WIADOMOŚCI:
Uczeń:
- wie co robić, aby utrzymać zdrowie i zapobiegać jego utracie (zdrowy tryb życia aktywny wypoczynek itd.)
- zna prawidłową terminologię kilku podstawowych ćwiczeń fizycznych np. przewrót w przód, pozycji wyjściowych np. postawa zasadnicza, zadań ruchowych
- prawidłowo rozumie pojęcia: szybkość, siła, zwinność, zręczność itd.
- potrafi wymienić dwie wady postawy ciała,
- wie, jak dbać o prawidłową postawę ciała,
- zna trzy próby sprawdzające poziom sprawności fizycznej,
- zna kilka dyscyplin sportowych letnich i zimowych
- zna podstawowe zasady i przepisy poznanych na lekcjach zabaw i gier ruchowych,
- zna podstawowe przepisy dwóch zespołowych gier sportowych i jednej indywidualnej uprawianych w szkole,
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
- próbuje prawidłowo wykonywać umiejętności ruchowe przewidziane programem nauczania dla danej klasy określone jako wymagania podstawowe,
- osiąga sprawność fizyczną mieszczącą się na poziomie podstawowym,
- umie dokonać dwóch prób sprawności ruchowej i porównać z wynikami kolegów,
- próbuje wykorzystać podstawowe elementy techniki z zakresu dyscyplin sportowych uprawianych w szkole
- w zabawach ruchowych,
- opanował jedną z technik relaksacji-dwa ćwiczenia oddechowe lub dwa typu streching,
- potrafi posługiwać się przyrządami pomiarowymi (stoper, taśma miernicza),
POSTAWY:
Uczeń:
- zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drodze i w terenie naturalnym,
- bezpiecznie zachowuje się na zajęciach wychowania fizycznego, przestrzega zasady samoasekuracji,
- zna i stosuje zasady higieny osobistej i stroju po wysiłku fizycznym,
- szanuje sprzęt sportowy,
- wie, co oznacza zasada „czystej gry” będąc w roli zawodnika i widza.
- WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH WYCHOWANIE FIZYCZNE
WIADOMOŚCI:
Uczeń :
- określa wpływ ruchu na organizm,
- wie co zrobić, aby utrzymać i doskonalić swoje zdrowie,
- określa znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych,
- stosuje zasadę stosowania odpoczynku po wysiłku fizycznym,
- zna przepisy gier sportowych, rekreacyjnych uprawianych w szkole,
- prawidłowo i samodzielnie nazywa ćwiczenia gimnastyczne, pozycje wyjściowe do ćwiczeń oraz zadania
- ruchowe,
- dba o prawidłową postawę ciała i przeciwdziała powstawaniu wad postawy,
- określa wszystkie rodzaje prób sprawdzających poziom sprawności fizycznej,
- zna wiadomości sportowe lokalne, krajowe, światowe,
- zna znaczenie kształtowania cech motorycznych,
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
- wykonuje prawidłowo i samodzielnie umiejętności ruchowe przewidziane programem nauczania dla danej
- klasy określone jako wymagania ponadpodstawowe rozwija je i utrzymuje wysoki ich poziom,
- potrafi ocenić stan swojego rozwoju fizycznego (wzrost i ciężar ciała) oraz sprawność fizyczną za pomosprawdzianów sprawności fizycznej,
- rozwija i wykorzystuje umiejętności techniczne i taktyczne z zakresu dyscyplin sportowych uprawianych w szkole we współzawodnictwie sportowym,
- opanował kilka technik relaksacji np. streching
- potrafi samodzielnie zainicjować i bezpiecznie przeprowadzić z rówieśnikami zabawę, grę, konkurs
- umie przeprowadzić i dobrać ćwiczenia kształtujące przygotowujące organizm do wysiłku fizycznego,
- czynnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę,
- reprezentuje szkołę na zewnątrz uczestnicząc w zawodach sportowych,
- potrafi sędziować rozgrywki klasowe,
POSTAWY:
Uczeń:
- stosuje zasady bezpieczeństwa, potrafi asekurować kolegę w czasie wykonywania ćwiczeń,
- umie zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki oraz przestrzega zasady „fair play”
- potrafi podporządkować się ustalonym przepisom i regułom pracy w zespole,
- dostrzega występujące na co dzień sytuacje oraz zachowania zagrażające zdrowiu i życiu ludzkiemu,
- umie ochronić się przed przegrzaniem, przemarznięciem i nadmiernym promieniowaniem słonecznym,
- umie dobrać strój do pogody,
- potrafi udzielić pomocy przy zranieniach i omdleniach.
- SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW AKTYWNOŚCI:
1) POSTAWA WOBEC WYCHOWANIA FIZCZNEGO I ZDROWEGO CIAŁA
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń nie opuścił, z powodów nieusprawiedliwionych ani jednej lekcji wychowania
- Zawsze jest przygotowany do lekcji
- Stosuje zasadę „czystej gry”, jego postawa wobec nauczyciela i kolegów stanowi wzór do
- naśladowania.
OCENA BARDZO DOBRA
- Uczeń opuścił kilka lekcji wychowania fizycznego, ale są one usprawiedliwione.
- Systematycznie nosi strój sportowy.
- Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do zajęć edukacyjnych wychowanie
- fizyczne nie budzą żadnych zastrzeżeń.
- Zachowuje należytą dyscyplinę na lekcji, szanuje sprzęt.
- Posiada nawyki higieniczno- zdrowotne.
OCENA DOBRA
- Uczeń opuścił do 10 lekcji wychowania fizycznegow semestrze, ale są one usprawiedliwione.
- Systematycznie nosi strój sportowy.
- Jego postawa społeczna, stosunek do wychowania fizycznego nie budzi większych zastrzeżeń
- (chętnie ćwiczy, stosuje zasady higieny).
- Uczestniczył aktywnie w 80% w zajęciach.
OCENA DOSTATECZNA
- Opuszcza lekcje wychowania fizycznego i zdarza mu się je nie usprawiedliwiać.
- Zdarza mu się nie nosić stroju sportowego.
- Przejawia pewne luki w zakresie wychowania społecznego: ma niechętny stosunek do ćwiczeń,
- nie zachowuje dyscypliny, przeszkadza w lekcji, nie szanuje sprzętu sportowego.
- Uczestniczył w 60% w zajęciach.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Często opuszcza lekcje wychowania fizycznego nie usprawiedliwiając ich.
- Bardzo często nie przynosi stroju sportowego.
- Ma niechętny stosunek do ćwiczeń , często nie stosuje poleceń nauczyciela, nie zachowuje dyscypliny.
- Uczestniczył w 50% w zajęciach.
OCENA NIEDOSTATECZNA
- Notorycznie opuszcza lekcje wychowania fizycznego nie usprawiedliwiając ich.
- Ma lekceważący stosunek do zajęć : brak stroju , nie słucha poleceń nauczyciela, przeszkadza
- kolegom, swoim zachowaniem stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ćwiczących.
- Nie korzysta z żadnych proponowanych możliwości uczestniczenia w rekreacji ruchowej, nie ma tez żadnych innych własnych propozycji.
2) POSTĘP W ROZWOJU FIZYCZNYM
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń osiągnął sprawność fizyczną znacznie przekraczającą stawiane wymagania na ocenę
- bardzo dobrą.
- Uczeń potrafi samodzielnie dokonać samooceny sprawności fizycznej na podstawie testów
- sprawności fizycznej.
- Uczeń poczynił znaczne postępy w osobistym usprawnianiu. Wykazuje się
- wynikami wyższymi od stawianych wymagań w dyscyplinach realizowanych na lekcji.
- Bierze udział co najmniej jeden raz w semestrze w zawodach odpowiadającym jego
- zainteresowaniom
OCENA BARDZO DOBRA
- Uczeń osiągnął sprawność fizyczną spełniającą stawiane wymagania na ocenę bardzo dobrą.
- Uczeń wykorzystuje test sprawności fizycznej do określenia swojej samooceny sprawności
- Doskonali swoją sprawność fizyczną.
OCENA DOBRA
- Uczeń osiągnął sprawność fizyczną spełniającą stawiane wymagania na ocenę dobrą .
- Uczeń wykorzystuje 4 próby z testu sprawności fizycznej do samooceny sprawności fizycznej.
- Nie potrzebuje zachęty ze strony nauczyciela do pracy nad osobistym usprawnieniem.
OCENA DOSTATECZNA
- Uczeń osiągnął sprawność fizyczną spełniającą stawiane wymagania na ocenę dostateczną.
- Potrafi wykorzystać 2 próby z testu sprawności fizycznej do określenia własnej
- sprawności fizycznej.
- Wykazuje pewne postępy w usprawnianiu motorycznym.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Uczeń w małym stopniu spełnił wymagania sprawnościowe na ocenę dostateczną.
- Nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną sprawności fizycznej.
- Wykazuje nikłe postępy w osobistym usprawnianiu motorycznym.
- Nie dba o swoje postępy w rozwoju sprawności fizycznej.
OCENA NIEDOSTATECZNA
- Uczeń nie spełnia wymagań sprawnościowych stawianych przez szkołę.
- Nie potrafi dokonać samooceny i samokontroli sprawności fizycznej (nie posługuje się żadnym testem sprawności fizycznej)
- Nie wykazuje postępów w usprawnianiu fizycznym.
- Uczeń nie przygotowuje się do zajęć ( brak stroju sportowego).
- Uczeń odmawia wykonywania ćwiczeń.
3) UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń opanował wszystkie umiejętności ruchowe określone jako wymagania
- ponadpodstawowe oraz wykraczające poza te wymagania.
- (uczeń posiada umiejętności ruchowe z klasy programowo wyższej ).
- Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką , lekko, ekonomicznie, pewnie co wykorzystuje w
- praktyce ( grze zespołowej).
- Uczeń w dużym stopniu przyczynia się do zdobywania punktów przez drużynę.
- Potrafi samodzielnie sędziować rozgrywki klasowe.
OCENA BARDZO DOBRA
- Uczeń opanował umiejętności ruchowe określone jako wymagania ponadpodstawowe.
- Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie i dokładnie,
- wkładając duży wysiłek w osiągnięcie celu.
- Prawidłowo realizuje założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w
- wymaganiach ponadpodstawowych.
- Próbuje sędziować rozgrywki klasowe.
- Przyczynia się do zdobywania punktów przez drużynę.
- Stosuje wyuczone umiejętności w grze zespołowej.
OCENA DOBRA
- Uczeń opanował umiejętności ruchowe określone jako wymagania ponadpodstawowe w stopniu dobrym z małymi błędami.
- Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość lekko i dokładnie oraz z małymi błędami technicznymi.
- W pewnym stopniu przyczynia się do zdobywania punktów przez drużynę.
OCENA DOSTATECZNA
- Uczeń opanował umiejętności ruchowe określane jako wymagania podstawowe, czyli
- wystarczające .
- Ćwiczenia wykonuje niepewnie i z większymi błędami technicznymi.
- Uczestniczy w zabawach , grach, ćwiczeniach , ale mało się stara.
- Ma problemy z wykorzystaniem nabytych umiejętności w grze.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Uczeń ledwie spełnia umiejętności ruchowe określone jako wymagania podstawowe.
- Ćwiczenia wykonuje z dużymi błędami technicznymi i niechętnie.
- Nabyte umiejętności nie przedkładają się na wyniki.
- Poziom opanowania umiejętności technicznych ćwiczeń, gier i zabaw jest iewystarczający.
- Nie wykorzystuje nabytych umiejętności w praktyce.
OCENA NIEDOSTATECZNA
- Uczeń daleki jest od spełnienia umiejętności ruchowych określanych jako wymagania podstawowe.
- Wykonuje jedynie najprostsze ćwiczenia i to z rażącymi błędami.
- Nie wykazuje postępów w umiejętnościach ruchowych.
- Nie potrafi opanować podstawowych umiejętności technicznych , ćwiczeń i gier.
- Wyniki osiągane z poszczególnych dyscyplin są poniżej przewidzianego minimum
4) WIADOMOŚCI
OCENA CELUJĄCA
- Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły, w różnych
- formach działalności związanych z wychowaniem fizycznym .
- Zajmuje punktowane miejsca w zawodach sportowych powiatowych i gminnych.
- Potrafi zagospodarować czas wolny na działalność sportową.
- Organizuje gry i zabawy dla siebie i kolegów.
OCENA BARDZO DOBRA
- Uczeń aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły (lekcje, zajęcia
- pozalekcyjne).
- Bierze udział w zawodach międzyszkolnych oraz uczestniczy w zawodach sportowych
- szkolnych zajmując i nich punktowane miejsca.
- Potrafi czynnie spędzać czas wolny.
- Pomaga nauczycielowi w organizowaniu i przeprowadzaniu lekcji.
- Chętnie przygotowuje rozgrzewkę, grę, zabawę wykazując swoją pomysłowość.
- Potrafi zorganizować przybory do ćwiczeń.
OCENA DOBRA
- Uczeń korzysta z organizowanych imprez rekreacyjnych.
- Potrafi zagospodarować swój czas, aby spędzić go czynnie.
- Angażuje się w organizowanie różnych form rywalizacji, pomaga nauczycielowi w organizowaniu zajęć (pomoce do lekcji, rozkładanie i sprzątanie sprzętu ).
OCENA DOSTATECZNA
- Uczeń bardzo rzadko bierze udział w życiu sportowym szkoły.
- Nie wykazuje aktywności na lekcjach, tylko biernie w niej uczestniczy.
- Swój wolny czas spędza jako kibic.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- Uczeń bardzo słabo interesuje się sportem i rekreacją .
- Nie podejmuje żadnych działań na lekcji.
- Unika czynnego sposobu spędzania czasu wolnego – ma niechętny stosunek do ćwiczeń.
- Unika pomocy nauczycielowi w organizowaniu lekcji np. rozłożenie sprzętu, sprzątnięcie go .
OCENA NIEDOSTATECZNA
- Uczeń nie interesuje się w ogóle sportem i rekreacją.
- Unika czynnego sposobu spędzania czasu wolnego.
- Nie uczestniczy w imprezach organizowanych przez szkołę.
- Odmawia nauczycielowi pomocy w organizowaniu lekcji np. rozłożenie sprzętu, zawodów sportowych.