Podstawę do wystawienia oceny z przedmiotu stanowią kryteria WZO, a także szczegółowe zasady, o których nauczyciel prowadzący zajęcia informuje uczniów na początku roku szkolnego.
Zadania systemu oceniania
- Pobudzenie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
- Wskazywanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
- Dostarczenie uczniom, rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia.
- Rozwijanie odpowiedzialności za osobiste postępy.
- Wdrażanie uczniów do samooceny.
Zasady oceniania ucznia
- Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się według skali:
- stopień celujący – 6 (cel);
- stopień bardzo dobry – 5 (bdb);
- stopień dobry – 4 (db);
- stopień dostateczny – 3 (dst);
- stopień dopuszczający – 2 (dop);
- stopień niedostateczny – 1 (ndst).
- Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest średnią arytmetyczną,
uwzględniającą również zaangażowanie ucznia. - W zapisie ocen cząstkowych oraz ocen klasyfikacyjnych śródrocznych uwzględnia się znaki
„+”„-„. - Przyjmuje się wspólną skalę procentową oceniania prac klasowych, sprawdzianów, testów,
kartkówek i innych zadań w których ocena wyznaczana jest na podstawie ilości zdobytych punktów dla poszczególnych ocen:
- 0 – 29% - niedostateczny;
- 30 – 49% - dopuszczający;
- 50 – 64% - dostateczny;
- 65 – 79% - dobry;
- 89 – 94% - bardzo dobry;
- 95 – 100% - celujący.
- Ocena śródroczna i końcoworoczna wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych, które uczeń uzyskuje poprzez:
- przygotowanie do zajęć – terminowość i systematyczność wykonywania i oddawania prac
wytwórczych, posiadania materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonywania zadań; - pracę na lekcji:
- jakość pracy, zaangażowanie i aktywność na lekcji,
- staranność, dokładność i dobra organizacja pracy podczas powierzonych zadań,
- twórcze rozwiązywanie problemów,
- umiejętność pracy w zespole,
- prezentacja prac wytwórczych,
- prawidłowe wypełnianie kart pracy.
- prace wytwórcze;
- sprawdziany i testy (zapowiedziane tydzień wcześniej, z podanym zakresem materiału) oraz kartkówki;
- odpowiedzi ustne;
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego - zeszyt ucznia będzie sprawdzany co najmniej raz wsemestrze, uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek za czas nieobecności w szkole
- dodatkowe sukcesy ucznia – osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych (związanych z tematyką przedmiotu).
- Uczeń może poprawić ocenę według następujących zasad:
- sprawdziany (tylko oceny: niedostateczną, dopuszczającą, dostateczną) w ciągu dwóch tygodni od momentu oddania i omówienia pracy, na warunkach określonych przez nauczyciela danego przedmiotu, jednak nie przekraczając terminu wystawienia oceny śródrocznej i rocznej;
- dany sprawdzian poprawia się tylko raz;
- otrzymaną ocenę wpisuje się do dziennika z zaznaczeniem „poprawa sprawdzianu”, w przypadku oceny niższej niż poprzednia pod uwagę bierze się lepszy wynik;
- uczniowie, którzy nie pisali danego sprawdzianu z powodu nieobecności piszą go w terminie wyznaczonym przez nauczyciela;
- każdy uczeń, który był nieobecny na zajęciach lekcyjnych ma obowiązek samodzielnie uzyskać informacje od nauczycieli lub uczniów o przewidywanych terminach sprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz o wszystkich zadaniach domowych, które powinny być zrealizowane;
- uczeń, który w trakcie zapowiadania sprawdzianu nie był obecny na zajęciach, ma obowiązek na pierwszych zajęciach z tego przedmiotu po ustaniu nieobecności ustalić z nauczycielem prowadzącym te zajęcia termin przeprowadzenia pisemnej pracy kontrolnej. Termin ten nie może przekraczać 10 dni. Nauczyciel ma prawo zmienić formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia;
- kartkówki nie podlegają możliwości poprawy;
- prace praktyczne wykonywane na lekcji, w terminie dowolnym po ustaleniu z nauczycielem, jednak nie przekraczającym terminu wystawienia oceny śródrocznej i rocznej.
- Prace z projektów, aktywność, zeszyt nie podlegają poprawie.
Kryteria oceny osiągnięć ucznia
- Przy ocenie prac wytwórczych ocenia się:
- zgodność z projektem,
- samodzielność pracy,
- oryginalność rozwiązań,
- wkład pracy ucznia,
- estetykę wykonania.
- Oceniając prace wytwórcze brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfikacji zajęć, jego motywację i zaangażowanie w pracę.
- Ocenie podlegać będą następujące formy pracy:
- stosunek ucznia do przedmiotu (prowadzenie zeszytu przedmiotowego, przygotowanie materiałów niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, zadania domowe),
- testy, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne
- aktywność ucznia podczas pracy na lekcji (m.in.: częste zgłaszanie się na lekcji, aktywna praca w grupie, wykonywanie dodatkowych zadań) oceniana jest „+” (plusami). Trzy „+” (plusy) dają ocenę bardzo dobrą,
- wykorzystanie posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu,
- znajomość zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej do poszerzania wiedzy i umiejętności,
- uczestnictwo w konkursach przedmiotowych – trzy pierwsze miejsca nagradzane będą oceną celującą (cząstkową), zwycięstwo w etapie powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim lub ogólnoświatowym nagrodzone zostanie oceną celującą (semestralną).
- Poza wiedzą i umiejętnościami ocenie podlegać będzie również:
- umiejętność pracy w grupie,
- udział w pracach na rzecz szkoły i ochrony środowiska naturalnego.
Kryteria oceniania
- Ocenę celującą (6) – otrzymuje uczeń, który:
- inicjuje dyskusję i bierze w niej czynny udział;
- który przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć;
- który w pełni opanował zakres wiedzy i umiejętności przekazanych przez nauczyciela i wykorzystuje wszystkie określone w programie wiadomości i umiejętności;
- który ma świadomość wpływu znajomości programu związanego z przedmiotem na rzeczywistość;
- który wykazuje się zaangażowaniem i twórczą inicjatywą w działaniach grupowych;
- argumentuje w obronie własnych poglądów;
- który posiada motywację i dojrzałość podejścia do nauki przedmiotu przewyższającą wymagania edukacyjne przewidziane na danym etapie edukacyjnym;
- który posiada postawę twórczą, aktywna, poszukującą;
- który uzyskuje bardzo dobre wyniki z pisemnych prac kontrolnych oraz realizuje zadania domowe;
- który aktywnie pracuje na lekcji oraz uzyskuje oceny zgodne z oczekiwaniami nauczyciela z odpowiedzi ustnych;
- który aktywnie i chętnie uczestniczy w wydarzeniach odbywających się na terenie szkoły jak i poza nią (wydarzenia wskazane przez nauczyciela). oraz wykona jedno zadanie dodatkowe wskazane przez nauczyciela;
- który jest zaangażowany w proces twórczy;
- który uzyskuje tytuł laureata w konkursach związanych z: szkolnych (ocena celująca cząstkowa) i pozaszkolnych (ocena celująca końcowa);
- który jest zaangażowany w pracę twórczą na zajęciach pozalekcyjnych z przedmiotu (w przypadku braku ocen semestralnych i oceny końcowej na poziomie - bardzo dobrych; uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach z przedmiotu podnosi ocenę końcową ucznia jeden stopień).
- Ocenę bardzo dobrą (5) – otrzymuje uczeń, który:
- który w pełni opanował zakres wiedzy i umiejętności przekazanych przez nauczyciela i wykorzystuje wszystkie określone w programie wiadomości i umiejętności;
- który sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji;
- który bierze udział w dyskusjach na tematy i potrafi uzasadnić swoje poglądy;
- który chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach związanych z przedmiotem na terenie szkoły;
- który potrafi osobiście ustosunkować się do wartości przekazywanych na przedmiocie oraz uzasadnić swoją opinie;
- który bierze czynny udział w pracach zespołowych oraz poprawnie wykonuje powierzone zadania;
- który przejawia duża aktywność twórczą;
- który aktywnie i chętnie uczestniczy w zajęciach, wciąż wzbogaca i rozszerza swoja wiedzę z danego przedmiotu;
- który odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze;
- który potrafi omówić poruszane zagadnienie, posługując się odpowiednimi pojęciami.
- Ocenę dobrą (4) – otrzymuje uczeń, który:
- który wystarczająco opanuje przekazywany przez nauczyciela zakres wiedzy i umiejętności;
- który właściwie posługuje się terminologią przedmiotową i potrafi rozwiązywać typowe problemy;
- który bierze czynny udział w pracach zespołowych oraz poprawnie wykonuje powierzone zadania;
- który z pomocą nauczyciela: potrafi interpretować (charakteryzować) omawiane zagadnienie oraz stara się ustosunkować do przedstawianych wartości i uzasadnić swoją decyzję;
- który przejawia duża aktywność w czasie lekcji;
- który jest przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy;
- który rozwija umiejętności wyrażania własnych uczuć i odczuć, chętnie podejmuje trud tworzenia.
- Ocenę dostateczną (3) – otrzymuje uczeń, który:
- który opanował przekazaną przez nauczyciela wiedzę i umiejętności w podstawowym zakresie, ale nie wykazuje się osobistym zainteresowaniem (zaangażowanie);
- który bierze udział w pracach zespołowych w klasie, ale pracuje mało aktywnie;
- który z pomocą nauczyciela: potrafi interpretować (charakteryzować) omawiane zagadnienie oraz stara się ustosunkować do przedstawianych wartości i uzasadnić swoją decyzję;
- który stara się być przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczyć;
- który podejmuje trud rozwiązywania problemów związanych z przedmiotem;
- który zna podstawowe terminy i pojęcia związane z przedmiotem edukacja dla bezpieczeństwa.
- Ocenę dopuszczającą (2) – otrzymuje uczeń, który:
- który podany przez nauczyciela zakres wiedzy i umiejętności opanował w stopniu niepełnym i nie wykazuje osobistej aktywności;
- który uczestniczy w pracach zespołowych w nikłym stopniu;
- który tylko z pomocą nauczyciela: potrafi interpretować (charakteryzować) omawiane zagadnienie oraz stara się ustosunkować do przedstawianych wartości i uzasadnić swoją decyzję;
- który z pomocą nauczyciela wykonuje proste ćwiczenia wykonywane na zajęciach;
- który rzadko przygotowuje się do zajęć, nie przynosi zalecanych materiałów i przyborów;
- który musi być stymulowany przez nauczyciela do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
- Ocenę niedostateczną (1) – otrzymuje uczeń, który:
- który nie opanował minimum zakresu wiedzy i umiejętności przewidzianych programem i nie przejawia osobistej aktywności na zajęciach z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa;
- który nie wykonuje powierzonych zadań nawet z pomocą nauczyciela;
- który nie wypowiada się na tematy poruszane w ramach przedmiotu, nie bierze udziału w dyskusjach;
- który nie bierze udziału w pracach grupowych;
- który nie wykazuje chęci zmiany postaw wobec przedmiotu.
Kryteria oceniania ucznia z zaleceniami PPP
- Nauczyciel prowadzący przedmiot dostosowuje wymagania w zakresie wiedzy
i umiejętności w stosunku do uczniów z zaleceniami PPP. - Przy ocenianiu uczniów nauczyciel uwzględnia zaleceniach PPP.
- W przypadku uczniów z zaleceniami PPP należy dostrzegać częściowy sukces, progresję w przełamywaniu trudności, brać pod uwagę włożony wysiłek i chęć pokonania trudności, a nie tylko uzyskane efekty. Nagradzać należy za aktywność podczas lekcji, nawet jeżeli nie owocuje zawsze dobrymi odpowiedziami, a także punktować za chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych.