Nazwa i numer programu nauczania: Program nauczania dla zawodu stolarz;
Przedmioty: Technologia stolarska, Rysunek zawodowy, Maszyny i urządzenia do obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych
Nauczyciel: Sławomir Szczepański, Werra Dariusz
System oceniania został opracowany w oparciu o następujące dokumenty:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
- Programu nauczania dla zawodu stolarz
Cele PSO
- Określenie zasad, którymi nauczyciel będzie się kierował przy wystawianiu ocen z przedmiotów zawodowych.
- Dostarczenie uczniom, rodzicom i nauczycielom informacji o postępach lub trudnościach ucznia.
- Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie uczniów do dalszej pracy.
- Wykorzystanie wyników osiągnięć ucznia do planowania pracy dydaktycznej.
Założenia ogólne
- Uczeń otrzymuje oceny za realizację wymagań edukacyjnych, które zostały określone i podane na początku roku szkolnego.
- Ocenia się osiągnięcia ucznia – wiedzę, umiejętności i postawy, np. aktywność, kreatywność oraz terminowość jakość i szybkość realizacji zadań.
- W każdym półroczu uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie do zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu. Nie dotyczy to lekcji powtórzeniowych i prac domowych przekrojowych, które są do wykonania na drugą lub kolejną lekcję po zadaniu.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe i jest przedmiotem oceniania.
Formy aktywności ucznia podlegające ocenie:
- Wiedza i umiejętności przedmiotowe (np. posługiwanie się terminologią przedmiotu, swoboda operowania terminologią typową dla danego zawodu, stosowanie odpowiednich metod).
- Aktywność na lekcjach – uczestniczenie w lekcji poprzez zgłaszanie się do rozwiązywania problemów lub zadań, udział w dyskusjach, przygotowanie określonych fragmentów lekcji., itp.
- Prace ucznia – samodzielne referaty, prezentacje, projekty, pomoce do lekcji.
- Udział w konkursach, turniejach i olimpiadach.
- Wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania.
Metody sprawdzania osiągnięć uczniów
- Formy ustne:
- Odpowiedzi ustne na bieżąco z realizowanego materiału,
- Aktywność na lekcjach.
- Formy pisemne:
- Sprawdziany (mogą być w formie testu) po każdym dziale powinny być zapowiedziane na 7 dni przed ich terminem. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodów usprawiedliwionych ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni zaliczyć sprawdzian. W przypadku ieusprawiedliwionej nieobecności uczeń sprawdzian zalicza na pierwszej lekcji po sprawdzianie, na której jest obecny.
- Kartkówki, krótkie formy sprawdzianu (10 – 15 minut), obejmują materiał do trzech ostatnich lekcji i mogą być niezapowiedziane. Nie przewiduje się ich poprawy.
- Prace domowe dotyczą bieżącego materiału lub są przekrojowe z określonej partii materiału.
- Ćwiczenia.
- Ćwiczenia rysunkowe – w zeszycie lub na kartkach.
- Zadania praktyczne:
- Posługiwanie się dokumentacją stolarską
- Wykonywanie projektów stolarskich zgodnych z programem nauczania.
- Wypełnianie formularzy dokumentów.
- Umiejętność obsługi i wykorzystanie komputera podczas rozwiązywania problemów praktycznych.
- Wyszukiwanie informacji w Internecie.
- Uczeń jest zobowiązany do noszenia na każdą lekcję zeszytu i przyborów piśmienno-rysunkowych wskazanych przez nauczyciela.
Zasady sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności ucznia:
Kryteria ocen:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który :
- biegle posługuje się fachową terminologią,
- umiejętnie stosuje wiedzę z innych przedmiotów,
- samodzielnie rozwija własne uzdolnienia,
- opanował w 100% wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania,
- opanował wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- wykazuje szczególną aktywność na zajęciach,
- samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe,
- terminowo realizuje zadania.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :
- całkowicie opanował materiał nauczania w stopniu bardzo dobrym (wiadomości i umiejętności),
- sprawnie operuje fachową terminologią,
- jest aktywny na zajęciach,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski,
- terminowo realizuje zadania.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania w stopniu dobrym,
- stosuje podstawowe pojęcia zawodowe,
- poprawnie stosuje wiadomości i samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
- opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym,
- zna podstawowe pojęcia zawodowe,
- rozwiązuje tylko typowe zadania teoretyczne i praktyczne (zazwyczaj przy pomocy nauczyciela),
- nie potrafi interpretować wyników (wyciągać wniosków),
- niezbyt aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który :
- opanował wiadomości i umiejętności zawarte w minimum programowym,
- nie potrafi samodzielnie wykonywać zadań teoretycznych i praktycznych (tylko przy znacznej pomocy nauczyciela),
- nie potrafi samodzielnie wyciągać wniosków,
- nie jest aktywny na zajęciach.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych minimum programowym, co uniemożliwia mu zdobywanie dalszej wiedzy,
- nie przestrzega regulaminu pracowni,
- nie umie wiązać wiadomości teoretycznych i praktycznych,
- nie potrafi rozwiązywać zadań nawet o niewielkim stopniu trudności (nawet przy znacznej pomocy nauczyciela),
- nieterminowo realizuje zadania.
Kryteria ocen
PRZEDZIAŁ % OCENA
- <0 – 43> 1
- (43 – 45> 2-
- (45 – 50> 2
- (50 – 55> 2+
- (55 – 60> 3-
- (60 – 65> 3
- (65 – 70> 3+
- (70 – 75> 4-
- (75 – 85> 4
- (85 – 90> 4+
- (90 – 95> 5-
- (95 – 99) 5
- <99 – 100) 5+
- 100 6
Ustalenie wyniku klasyfikacyjnego rocznego ucznia następuje po analizie ocen uzyskanych w okresie ostatniej klasyfikacji i uwzględnieniu oceny klasyfikacji śródrocznej. Ocena niedostateczna uzyskana w klasyfikacji śródrocznej musi być poprawiona w czasie wskazanym w WSO.
Zasady poprawy ocen przez uczniów
- Jeżeli uczeń otrzyma ze sprawdzianu ocenę niedostateczną lub inną, lecz niesatysfakcjonującą go, to możliwość ewentualnej poprawy uzgadnia z nauczycielem przedmiotu.
- Uczeń może poprawiać również oceny niedostateczne otrzymane z tytułu stosowania pozostałych metod sprawdzania osiągnięć, po uzgodnieniu z nauczycielem.
Sposób informowania o osiągnięciach edukacyjnych
Uczeń:
- - jawne ocenianie z uzasadnieniem oceny, potwierdzone wpisem do dokumentów szkolnych,
- - ustna opinia – wskazanie słabych i mocnych stron,
- - zapis oceny w zeszycie,
- - ocena na pracy pisemnej, która jest udostępniana do wglądu na wniosek ucznia lub rodziców (opiekunów).
Rodzice:
- - kontakty indywidualne,
- - wywiadówki.
Terminy informowania uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach śródrocznych i końcoworocznych zapisane są w WSO.
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
- Oceny cząstkowe mają różną wagę – ocenę śródroczną i końcową wystawia się z ocen cząstkowych, przy czym decydujący wpływ mają oceny ze sprawdzianów.
- Zasady klasyfikowania i promowania określa WSO.